AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.426

luktar bränd olja på tomgång

Sida 1 av 3
ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Hej har ett problem med min bmw 330 e46 som jag nyligen köpt. När man står på tomgång så luktar det typ bränt när kupé fläkten är igång bränd olja vill säga. Misstänker att det är nån packning till vevhusventilationen? Eller vad kan det annars vara? Hjälp tack.
//Carl

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Kolla ventilkåps packningen, brukar kunna läcka mot grenrören.
ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Okej kan man byta den själv eller är det svårt?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om du tar bort övre plastkåpan som är en täck kåpa (ser snyggare ut)
så ser du ventilkåpan under den.
Den är enkel att byta packning på.
Du behöver en lednyckel eller ett spärrskaft och inga specialverktyg behövs.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag köpte min packning hos schmiedmann 303:- sedan skall du såklart också ha packning för skruvarna (15st). Jag hade samma symptom som du samt att oljebrunnarna vid tändspolarna var överfulla med olja. Packningen var hård som plast då jag tog bort den. Se till att inte nån gammal packning ramlar ner då du tar bort kåpan.

Sen är det väldigt bra att köpa ventilkåpspasta hos mekonomen som du lägger en dutt i hörnen samt halvmånarna. Det behövs just inte, men det skadar inte heller.
ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Tack för tipsen, ska ta och kika på det här i helgen tänkte jag och hoppas inte det är allt för krångligt att byta.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nä det är ok! Ta det försiktigt bara då du tar bort den och rensa undan allt som är i vägen vid sidorna. Sen rengör och torka noga.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Och när man säger "rengör och torka noga" så ska man inte göra som jag så slipper man göra det två gånger.

Och detta innebär att man NOGA tittar i halvmånarna i toppens gods. Däri finns nämligen ett extra litet smalt spår som faktiskt har en tunn motsvarande "hane" i nya gummipackningen. Den fördjupningen är ofta igenkoksad och det innebär att gummipackningen inte kommer täta 100 trots t.ex. Permatex Blue packningsklister i halvmånarna.

Skåran är inte helt lätt att regöra, eller jo.. det är den, men man måste vara försiktig och noggrann bara. Jag tror jag använde en syl eller vad man ska säga, som jag försiktigt petade med så att jag inte repade stålet/godset, så kom det upp en ganska hård tunn remsa med koksrester.

Kan vara värt att tänka på iaf. Efter att ha gjort detta och lagt på nytt packningsklister är det nu snustorrt runt ventilkåpan på min.

Min gamla ventilkåpspackning var förövrigt som glas. Att rengöra detta var det som tog absolut längst tid. Annars ett helt ok jobb.

/Sb.
En fråga till er som har bytt packningen på e46. Är det inte svårt att komma åt och skruva bort skruvarna längst inne vid torpedväggen? För ovanför går någon plåt eller plastskena av något slag.

Jag har bara kollat detta inför ett eventuellt byte och det ser trångt ut. Vet inte om det är ventilkåpspackningen men det läcker lite i framkant av motorn ner på kylslangarna som går där. Vad kan det annars vara? I framkant av motorn är det även en utstickande gjutning som ser lite rund ut (liknar en pump av nått slag) samt att det sitter en kontakt påkopplad där till en givare. Vet inte vad det är men det ser ut som att det även kan läcka därifrån. Hoppas att någon vet vad jag menar.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
C.Douglas, man tar bort den skenan. Väldigt enkelt har jag för mig. Ett par skruv bara.

Min bil:

Länk

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Åh så det är inte bara min 330 som gör så :P
Misstänker också min ventilkåpspackning men jag ska ta bort kåpan först och kolla så det inte är något mer först. Som skrivet ovan, skitlätt att byta bara man rengör noggrant innan.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
C.Douglas, det är VANOS-mekaniken du har i framkant. Alltså den variabla styrningen av kamaxel. Den har dessa "halvmånar" i framkant som nämnts ovan. Det var där det kröp olja på min bil, och ned på kylvattenslangar. Jag misstänkte först det du beskriver, med kontakten på. Det är kamkedjesträckaren, den var också sölig på min.
Motor och topp är ju monterad i vinkel så om det läcker från framkant topp så kryper det ju nedåt. Efter mitt byte är även kamkedjesträckaren + dess kontakt snustorr.

/Anders
Ok, tack för snabba svar! Det borde vara ventilkåpspackningen, så jag ska testa att byta den först. Men tyvärr fanns det ingen i lager på schmiedmann just nu. Så det lutar åt att det blir en bmw originalpackning.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Den för 303:- på schmiedmann är orginal packning. Tänk på att du behöver packningar till ventilkåps skruvarna..
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Kolla också vevhusventilationen, min gamla 328 tryckte ut olja vid ventilkåpan vid täckplåten över de bakre grenrören efter lite fullgasdragningar. Det upphörde efter byte av vevhusventilation.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, sant Kolvsallad. Man ska alltid fråga sig varför den trycker olja - det kan vara vevhusvent som är igensatt.
Hur kollar man om vevhusventilationen är igensatt? Kan man kolla det utan att ta bort ventilkåpan?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Oftast är den inte tät vid ventilkåpan. Slangen från ventilen till oljesticksröret kan va jävlig.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag bytte ventilkåpspackningen på min 330 E46 igår och jag kom fram till följande:

1. Man får INTE ha bråttom för fyfaaan vad koks det var precis överallt trots att min motor inte gått mer än 12.700 mil och stått i varmgarage mm osv osv.

2. Det är ett MÅSTE att ha tvätt för att rengöra ventilkåpan, det skulle tagit lätt timmar av terapiarbete med att rengöra all skit i ventilkåpans alla kanter och vinklar och helvetes gömmor. Dessutom var det koks vid vanosen också och lite här och där, det är ju lite svårare att rengöra hela toppen med tvätt men Brake Clean och trasa samt tryckluft hjälpte.

3. Trots att jag var överdrivet försiktig så satt packningen så hårt (den va hård som hårdplast) så en av kanterna som håller packningen på plats vid vanosen sprack till hälften på längden.

Inte för att va sån men jag har mekat SAAB/Opel/Honda mm och när det gäller SAAB tänkte jag att jag sett mkt skit men då hade åtminstone de bilarna gått långt och vart misskötta. Honda har jag aldrig sett ngn skit i deras motorer/toppar oavsett om det vart en 3 år gammal eller 20 år gammal bil men att det skulle va så mkt på min 330 trodde jag inte.

Har föregående ägare vart kass på att sköta den eller är det generellt sett mkt koks i BMW.s motorer?

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kortkörningar....
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Min 520 var likadan...tog 4timmar att fixa ur all skit ur ventilkåpa o där jag kom åt.
Tror det bildas mycket koks pga. Longlife intervall på oljan.
Man byter ju bara vid ca 3000mil enligt Bmw:s service intervall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.