|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har inte riktigt hittat någon bra tråd där detta diskuteras. Så jag får starta en egen. Men rätta mig gärna. Som rubriken lyder. Vad finns det för allternativ till att få ut några få extra hästkrafter ur sin 2.2l 170hk BMW? Det är en M54 motor, som rullat ganska så långt (ca17.000). Men jag skulle inte ha något emot att betala för att få dit ett trim chip för ett par tuse. men frågan är vilket är bra att ha - och hur många tusingar kommer jag få betala? Ni kan ju också ge förslag på andra sorts "trim" som är lämpliga. Jag är ute efter lite mer effekt och att den rullar lite snålare. Mvh. | |
|
Trimchip ger marginell eller ingen effektökning på en icke överladdad motor. Sportluftfilter likaså. Även sportavgassystem ger väldigt lite på en motor med väldimensionerat avgassystem från början - som din bil redan har.... Det enda som kan ge lite effektökning för relativt små pengar och inte allt för mycket arbete, är bra utformade extraktorgrenrör som dock brukar ge ett mer "spetsigt" och smalt effektregister. Du bör dessutom göra en "mappning" för optimal gång efter montering av extraktorgrenrör. Grenrören från S52 bör t ex passa rakt av om du modifierar anslutningen på resterande avgassystemet och katalysatorerna. Med lite flyt kan du kanske hitta sådana grenrör på skroten. Sedan blir nog nästa steg gammal hederlig trimning som flödning av toppen, trimkolvar etc. - men det är rätt kostsamma åtgärder. Generellt kan du räkna med den gamla "sanningen" att varje seriös trimhästkraft kostar ca 1000kr/st. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Rent teoretiskt kanske det skulle fungera med en topp från en 325/525 och vassare kammar . 325 har större ventiler än 320 men dock samma kammar original. Man gjorde ju dylika saker med gamla volvo bilar en gång i tiden...(större ventiler o trimkam) |
|
| Billigare att byta bil. | |
| 2,2l motorn som sitter i 320i är totalt meningslös att försöka trimma. Vill du ha en snabbare bil finns bara ett alternativ och det är att byta bil. | |
| Men låt säg att vi låter bli trim-delen. Blir inte bilen bensinsnålare med ett chip i? | |
|
Den är väl bränslesnål ?? Har en motsvarande 520 och den drar 0,76 mellan fulla tankningar. |
|
|
Tror att eventuell (!) minskning av förbrukningen kommer att bli mycket svår att räkna hem mht chip-kostnaden! Motorn är redan optimerad för 98 oktan och det är väl i princip där man kan vinna marginell effektökning i en sugmotor - i de fall motortillverkaren endast har valt att lägga in förändringar i tändläget upp till vad 95 oktanig bensin (eller lägre oktantal) i originalprogrameringen. Tankar du inte redan 98oktan, prova det - men eftersom den kostar några ören mer kommer du troligen att gå jämnt ut totalkostnadsmässigt, men motorn går bättre med högre oktantal (drar mindre soppa och ger lite mer effekt). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Känner man någon skillnad mellan 95 och 98? Har även hört att v power gör att bilen går bättre men testade v power en gång och märkte ingenting. | |
|
ESS tuning i Norge kan bygga på en kompressor i M54 o lite annat smått o gott. Då får du 260 hk och 315 Nm. Kostnad: $6 850 Väldigt dyr effektökning m a o. |
|
|
Eftersom jag har en 2,2 liters 6:a själv så kan jag tyvärr bara stämma in i kören. För att det ska vara värt att trimma så tycker jag att man bör utgå från en 330 eller 335. Där kan för en förhållandevis ändå dyr insats turbokonvertera / bygga om för extra hästar. Jag skulle tänka så här. 320 =170 hk 325=190 hk 330 232 hk. Prisskillnaden mellan en 320 och 330 samma årsmodell samma mil / skick är 62 tkr eller möjligen mindre och dessutom får du inga problem vid besiktningen. Överhuvudtaget, att trimma en gatbil med sugmotor för att få mer hk och samtidigt köra lagligt, är nästa alltid oekonomiska. Man kan göra det för att det är skoj ungefär som att renovera en gammal bil. Det blir nästan alltid billigare att köpa färdigt bil än att göra själv. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.