AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
430

Pris skillnad på S-såld och import...?

I Sverige rullar det ju ganska många M3 E36:or nu.
Av alla dom bilarna så är det ju inte många som är svensk sålda.
Jag tycker att en svensk såld bil med samma utr å samma skick som en impoterad bil ska vara var lite mer.
Hur ser ni på saken...?

Vad är ett vettigt pris för en svensk såld M3 cab 98
5000mil. full servisbok å ny servad.
Cosmossvart med mörkgrått skinn.
Bilen är full utr inkl hard top och styling för
60 000:-

MVH //Martin
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det finns folk som absolut vill ha en sv-såld bil och är villiga att betala mer för den jämfört med en privatimporterad, men det stora flertalet bilköpare är inte såna. Varför skulle jag betala mer för en sv-såld?
Jag skiter fullständigt i om bilen såldes som ny i Sverige, Tyskland, Spanien eller Albanien. Är det ett bra exemplar till ett bar pris så köper jag den iaf.

Ända anledningen en sv-såld skall vara högre värderad är om den har t.ex. fri service eller andra extra garantier ( typ BMW assistance).
Det är min åsikt, andra tycker säkert annorlunda.
Mvh
Marin
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Precis som Marin struntar jag i vart bilen såldes som ny dessutom tycker jag att importbilar har den stora fördelen att dom inte gått på saltade vägar. Men marknaden har fått för sig att de ska stå lägre i pris så kan man bara acceptera detta och utnyttja folks fördomar genom att själv importera/köpa importerat och få en bättre bil för samman peng eller binda mindre kapital i bilen. Men man får ut mindre vid försäljning och vissa bilfirmor kan vara negativt inställda till bilen därför ska man betala mindre då man köper import om bilarna i övrigt är jämförbara.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Skicket avgör i grund och botten bilens värde vare sig det är en svensksåld eller en importerad BMW. Men självklart är det så att en svensksåld kan betinga ett högre pris av följande tre anledningar:
1. Bilhandlare ger mer för en svensksåld bil vid eventuellt inbyte.
2. Försäkringspremierna är generellt lägre för en svensksåld BMW (det finns tom bolag som inte försäkrar importbilar).
3. Tyvärr anses också en svensksåld BMW lite "finare" än en importerad av många, och den anledningen påverkar en del...

roadZter
För min del kvittar det om bilen är svensksåld eller importerad, förutsatt att historiken är fullständigt dokumenterad och att bilen är i toppskick.

www.malte-racing.com
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Självklart avgör skicket. Men som i alla andra köp så ingår ju vid köparens prisbedömning vad den tidigare ägaren betalat för varan. ( köparen vill inte att säljaren skall göra en för bra affär!)Då vet du som köpare att tex. importören säkerligen betalat mindre för bilen än vad motsvarande svenska bil kostat. Importören har också möjlighet att möta köparen på ett lägre pris då han betalat mindre än om han köpt svenskt. Kort sagt marknadskrafterna gör att importerade bilar per automatik betalas mindre då köparen är medveten om det lägre inköpspriset för säljaren, och säljaren har möjlighet at möta detta lägre pris utan att göra en dålig affär. Så är det inom alla handel där marknadskrafterna får agera fritt och vill göra en så bra affär som möjligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.