AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.460

Trasig ruta på försäkringen?

Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Har varit och tittat på en bil och såg att rutan var trasig på den. Bilen är avställd, den står på en bilfirma och besiktningstiden har gått ut på den så att körförbud har inträtt.

Om jag köper bilen så måste jag ju besikta den och då blir det troligen nedslag på vindrutan. Eftersom jag inte kunnat köra bilen tidigare i min ägo så måste ju skadan ha hänt innan jag köpte bilen och då har jag svårt att tro att min försäkring (som jag kommer att teckna) kommer att täcka upp skadan.

Min fråga är alltså: tänker jag rätt där och i så fall, finns det nåt sätt att få nån typ av ersättning eller måste jag betala hela bytet av rutan?
Fb
22
Fblood
318D Touring -10
Köpte min BMW i våras och då var det en spricka genom hela rutan vågrätt långt ner på framrutan. Bytte hela rutan på försäkringen i samband med en vanlig service. Försäkringsbolaget var Trygg Hansa (helförsäkring).
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Jo, men som jag skrev i inlägget så är det körförbud på bilen och det första jag då måste göra är att besikta den. Får jag då nedslag på rutan så är det ju ganska självklart att skadan uppkommit innan jag blev ägare till bilen och då förmodar jag att min försäkring inte kommer att gälla.
Fb
22
Fblood
318D Touring -10
Förstod det.. Det jag kommer ihåg var att mitt försäkringsbolag inte ens frågade när skadan hade uppstått iaf.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Tänker inte hjälpa dig med försäkringsbedrägeri!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, låt bilfirman byta ruta innan du köper vagnen ?

Eller pruta motsvarande vad ett rutbyte kommer att kosta för dig..

Mvh Janne.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Håller med Janne, när jag bytte in min bil var de noga med att påpeka att de skulle dra av kostnaden för ett rutbyte om min ruta var sprucken, det har de säkert gjort och nu vill de tjäna på den genom att du får ta kostnaden.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Försäkringsbolagen vill normalt ha en glaskadeanmälan där man anger skadedatum och skriver under.

MVH Christofer
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
WGG, tagga ner. TS var väl inte ute efter hur han kan bedra sitt försäkringsbolag, utan frågade om han möjligen kan få skadan på sin försäkring även om skadan skett innan han köpte bilen?
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
@anto777: Vilket per definition är ett försäkringsbedrägeri...

Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Jag väntar spänt på att antto777 utvecklar det resonemanget en smula... Klart nyfiken, faktiskt.
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Jag förstod det som att TS är osäker på om man kan få rutan på sin försäkring, även om skadan skett innan han köpte bilen. Det kan man knappast eftersom han inte försäkrat bilen själv då skadan skedde, men TS kanske inte kan så mycket om försäkringar och ville kolla upp det innan han tar kontakt med sitt försäkringsbolag.

Men för att "Dr Bilfåne" inte ska få sin helg förstörd då han sitter och funderar på detta så kanske fånen kan ställa frågan direkt till TS:

"Avser du bedraga ditt försäkringsbolag?"
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
==>WGG - Ta en Snickers...

Nu har jag forskat klart i det här och tydligen kan man få rutan bytt även om skadan inträffat innan man blev ägare till bilen.
Försäkringsbolagen har tydligen en policy att ersätta glasskador två år tillbaka i tiden och ersättningen tas då ut på föregående ägarens försäkring.

Det som gäller vid en sådan ersättning är:

1. Föregående ägare måste godkänna att ersättningen tas ut på hans försäkring.
2. Förra ägaren måste ha haft glasförsäkring på bilen vid skadetillfället.
3. Du måste skriva på ett papper på att du tar på dig att betala föregående ägarens självrisk.
4. Skadan måste ha inträffat högst två år tillbaka i tiden. (lätt att kolla med besiktningsprotokoll)

Enligt två rikstäckande bilglasfirmor så hade den ena inga och den andra endast ett fall där föregående ägaren vägrat att gå med på "affären".

an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Härligt Dodger, och bra att det löser sig med enbart en självrisk. Väldigt intressant information, lite överraskande att det kan gå så smidigt!

Jag vet exakt vad WGG och Bilfånen är för typ av människor, men det behöver vi ju inte diskutera i detta forum.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker inte detta verkar som ett försök av TS att begå försäkringsbedrägeri utan snarare diskussion kring ett ämne som inte är helt givet.

Väldigt bra avslutning med att presentera faktan som gäller och därmed avsluta tråden.

Sen tycker jag att det är på sin plats med en ursäkt från WGG eftersom han snabbt indirekt kallade TS för en bedragare.

WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
OK Dodger: Mitt åt!

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där med tvåårsregeln var faktiskt något helt nytt för mig.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Policy är väl inte riktigt samma sak som en regel, skulle gärna vilja se en källa på detta innan jag tror på det. Har alla försäkringsbolag denna policy? Var har du hört/läst detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.