|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har ett par frågor som gäller beg köp av M6 E63 och vad man bör tänka på ang bilhandlarens garanti (Solid i detta fallet) samt försäkringar (BMW Original, LF t.ex.). Bilen jag är intresserad av kommer med 3 mån garanti men jag vill gärna ha minst ett år då den kommer stå i garaget under vintern. Vad gäller då tex vid Solids fullgaranti, täcker den allt även om koppling eller låda skadas och behöver repareras? I försäkringen har man ju motorskadegarantin upp till 10k mil och 8 år. Så där finns det gott om spelrum men vad täcker vad och behöver jag köpa till eller få med den utökade garantin för att vara helt säker? I övrigt vad bör man som köpare på en sådan här bil titta på och kolla upp? Tacksam för vettiga svar =) | |
| Koppling kommer ingen ersätta då det anses som slitdel! Kanske en annan femma om det kan konstateras att den gått i sönder och helt enkelt inte är utsliten, men betvivlar det.. Annars så brukar det anges att seviceintervaller ska vara följda etc. Men då jag använde mig av detta på min gamla m3 så kollade ingen upp detta.. Det bästa du kan göra är att plöja igenom det finstilta i respektive bolags villkor :D | |
|
Ett stort + på en begagnad M bil är om den är någorlunda nyservad hos auktoriserad verkstad, då kan man se på protokollet om det finns några anmärkningar osv eller ev kommande kostnader. Dyra rep.kostnader som tex rasad motor/växellåda/diff osv täcks såklart av din vanliga bilförsäkring - självrisk men vid exempelvis andra småfel/elfel så är det såklart inte dumt med en extra garanti. Värt att nämna är dock att de oftast har en övre gräns runt 20-30 tusen på total rep.kostnad. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
men hur ofta egentligen rasar en motor eller en växellåda? Tror att det man bör "bekymra" sig över är "vardagsslitaget" som t.ex byta skivor, ok , klossar, oljor, däck, osv osv är ett dyrt kapitel som de facto måste göras till skillnad mot att byta en motor lite då och då :). Jag känner ingen i min stora bekantskapskrets som har behövt byta motor eller låda pga av "sönderkörning". Har bara läst om ett fåtal fall (som som oftast har sin naturliga förklaring) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Tack för inputen! Jag läste också att upp till 30k täcker Solids Large. Sen gäller massa andra villkor när den INTE gäller men det framgick ej vad koppling hamnar under. Just på dessa M bilar ligger bytet väl kring just 30k så därför min fråga. Maskinskadegarantin täcker ej och förmodligen inte Solid garantin heller. Det är el fel och mekaniska fel som täcks men då låter det ungefär mer eller mindre som försäkringens maskinskadegaranti eller? Alltså med tanke på det mekaniska. Jag ska kolla serviceläget men det är svårt pga distansen men säljaren är mkt behjälplig så han kan nog ta en kopia på serviceboken samt meddela vad iDrive säger för intervaller på kommande byten och service. |
|
| När kom Bluetooth på dessa bilar? Finns inte på nån M6 i princip vad jag kan se. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.