|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 530D LCI med M57N2. Vad rekomenderar ni för olja? Skall göra ett mellanbyte på 1500 mil. Castrols hemsida rekomenderar följande: Bäst EDGE (FST) 0W-30 (a, b) 8.3 Bättre EDGE (FST) 5W-30 Bra Magnatec 5W-40 C3 Bilen har mjukvara från BSR och körs bara 1500 mil på oljan. Finns det några bra alternativ till Castrol som är mer "prisvärda"? | |
|
Allt som är klassat LL-04 och har rätt viskositet ska väll gå att använda. Stalltipset här på forumet brukar vara att beställa Aral från tyska näthandlare, samma olja som Castrol men mycket billigare. |
|
|
Kör med 15W-40 mineral och byter var 1200 mil. Köper oljan så väldigt billigt och tycker det är en investering i livslängden då jag ska ha min kvar i 10 år, körde en Saab 9-5-01 i nära 30 000 mil med min olja och då byte var 1000 mil. Mvh Jonas B |
|
|
När man kan köpa äkta syntetolja för 50kr/litern som dessutom är BMW LL-04-klassad (vilket din motor skall ha), tycker jag inte att det är så mycket att orda om. Köp t ex. Aral SuperTronic 0W40 från Levoil.de och byt oljan halvvägs in i oljebytesintervallet så kommer motorn att må kalas. Att hålla på och klydda med mineraliska 15W40-oljor i en modern motor känns direkt våghalsigt och rent dumsnålt...oavset vad oljan kostar är risken överhängande att man får problem med en sådan olja i en modern bilmotor, inte minst med partikelfiltret och dieselkatalysator. Då kan även "gratisolja" bli extremt dyr i slutändan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset rörande Araloljan. Nu blev det ändå beställning på Edge 0w-30. Vad mycket skiljer det mellan en 0w-30 olja och en 0w-40? Såg att Araloljan även fanns som 0w-30 med bmws klassning? Dåligt påläst rörande oljors benämningar. |
|
|
Enkelt uttryckt är skillnaden mellan en 0W30-olja och en 0W40 dito att den första är lite tunnare när oljorna är driftsvarma. Skillnaden är dock oftast inte jättestor och man får gå in i oljornas produktdatablad eller liknande för att se exakt hur mycket det skiljer. I teorin ger en tjockare olja lite tjockare och därmed mer skyddande oljefilm, även oljeförbrukningen brukar sjunka en del med tjockare olja om man har problem med att motorn drar lite mycket olja (vilket en del BMW-motorer gör med tunn olja). Då båda nämnda oljor är BMW LL04-klassade, kommer båda att fungera bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.