|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 728 från -99 som jag under sommaren upptäckt några tråkiga fenomen på. Om jag står på tomgång och drar i gaswiren får jag en ganska dovt tjutande någonstans i insuget. Nu har jag ingen särskilt lång erfarenhet av BMW men jag misstänker att det inte borde vara så. Så vad kan vara fel? Ett liknande tjutande får jag om jag gläntar på oljepåfyllningen på tomgång. Är det vevhusventlilationen jag ska leta fel i? Jag upplever också ett tjoffande avgasljud. I ärlighetens namn har jag inte letat jättelänge efter läckaget, men finns det något standardfel att leta efter? Grenrörspackning? Sprucket grenrör? Mitt under bästa högsommarvärme märker jag att det samtidigt som det blåser iskallt från panelmunstyckena så blåser det stekhett i defrostermunstyckena. Finns det något annat än värmeventilerna att byta? Kan också tilläggqas att någon vecka senare fungerade allt som vanligt igen, för att ytterligare en vecka senare blåsa varmt på vindrutan och kallt från panelen. I den här vevan dök också ett väldigt obehagligt knackande ljud upp som försvinner om jag stänger av ac:n. Är det möjligt/lönt att byta lager i kompressorn, eller är det bara att köpa ny? Som pricken över i har jag också ett svagt vindtjut från någonstans övre delen av vindrutan eller förardörrens dörrkarm. Någon som har tips på lämplig list att byta? Ja, det blir lite att fixa inför nästa säsong... | |
|
Hej ! Med all säkerhet är det vevhusventilationens kontrollventil som gått sönder! Det är antagligen en spricka i membranet! Om du byter detta själv,se till att du byter alla slangar till v-husventilationen också.Dom spricker lätt när man ska lossa dom! Vad det gäller vindbruset är det lättast att sätta nån lätt avtagbar tejp,typ bred maskeringstejp där du tror det kan läcka.Kan kanske vara så att rutan är dåligt limmad,eller att den är för lågt monterad,och då blir det vindbrus ! Det är vanligt att värmeventilerna kärvar.Har sett att det finns renoveringssatser till dessa,men de är inte org BMW delar ! |
|
|
Kontrollventilen, är det pos 6 på bilden nedan? Länk /Olle |
|
|
Nej, men här: Länk nr 1 eller nr 2 , slå in dina 7 siffror här: Länk så att du hamnar på rätt modell FAF |
|
| Vanligt att lister runt rutor ruttnar på E38. Kontrollera särskilt täthet vid ev. taklucka samt övre del av vindruta. | |
|
Hej! Då väcker vi detta till liv igen! Har nu demonterat pos 1 här:Länk Har tagit isär och kollat membranet, som verkar helt. Slangarna/rören 2,3,4, 6 och 7 verkar också hela, även om 4 var ganska igenkorkad, dock inte totalstopp. Tänkte byta allt när det ändå är demonterat, men är just nu tveksamt till att detta är felet. Finns det andra membran/slangar/rör som kan ge samma fenomen? Finns det tips på bra och prisvärda AC-reparatörer (gärna i Haninge)? Gissar annars att Bil och motorteknik i Huddinge åtminståne är bra? Olle |
|
|
Så bra bilar som E38 byggs inte längre om man talar om "gedigenhet" som kvalitetsmått. Kul att du håller efter din bil, nästa alltid billigare att laga en befintlig bil än att byta ut den. Bil&Motorteknik kan hjälpa dig både med uppkoppling och felsökning av bilen samt med A/C-fixet, de är bland de mest kompetenta som finns på BMW i Fjollträsk. Mvh Asken |
|
|
Problemet med kliman kan vara att damm och annat satt igen sensorn samt den lilla fläkten i klimatautomatikspanelen som känner av kupéns temperatur i förhållande till den inställda. Kräver demontage av panelen samt rengöring medelst elektronikrengöring och högtrycksluft/ tops för att bli riktigt bra av vad jag kunnat läsa mig till. Mvh Asken |
|
|
Har motionerat igång bromsarna nu efter vinterns avställning och plockat iordning efter mig. Torkade då rent oljepåfyllningsröret , trevligare att montera rena grejer. Upptäcker att det lilla röret till vevhusventilationen är helt igensatt = stopp. Borde inte det medföra att motorn skulle ha tryckt ur sig olja? Eller kan det vara orsaken till ångbåtstutan? Hur inte riktigt listat ut hur vevhusventen fungerar på denna bilen, ännu. Angående kliman och fläkten till innesensorn: Hade inte det sådant fel resulterat i att det hade kommit varm/kalluft ur alla munstycken? I mitt fall är det iskallt i panelen och stekhett golv/vindruta. Hålla efter är generellt min melodi, och ska jag inte bli ruinerad får jag göra de enkla sakerna själv. Att hitta en sån här bil som är i rätt skick har inte jag lyckats med i alla fall, denna var tillräckligt bra även om det var knappt. Ungefär samma med de andra bilarna också, men denna erbjuder snäppet med värdighet och komfort och går på motorväg billigare än d andra två :-) Olle |
|
|
Stopp i vevhusventilationen borde kunna vara orsaken till att bilen kan låta som en Vaxholmsbåt på kollisionskurs, låter rimligt. Vill minnas att det kommit en uppgraderad, bättre isolerad typ av vevhusventilation till i a f 3-litersmaskinen där det förekommit en hel del problem med de vintertid. Det kan vara ett regleringsfel i automatiken också inser jag. Prova att svänga förbi Per och fråga om lite råd, det kostar inget och han kan nog ge dig svaren på de flesta av frågorna om ingen annan här kan det. Sen kanske en felkodsavläsning behövs för att kunna konstatera vidare vad som behövs åtgärdas. Det är utanför min kunskapsnivå dock. Vi får hoppas att någon annan forumbesökare kan bidra med lite kunskap. Lycka till! Asken |
|
|
Lustigt, "proppen" i oljestickeröret verkar kompakt. Provar låta det stå med WD40 ett par dygn så får fi se om det ger sig. För det sitter väl ingen backventil eller nåt annat som gör att det kan bli totalstopp i det lilla sidoröret? Nu får det räcka fram till nästa helg. Olle |
|
|
Vevhusventilationen utbytt inklusive oljeröret. Vaxholmsbåten har nu lämnat uppfarten, för nu låter motorn bra igen. Olle |
|
|
Dags för besiktning imorgon, och har provkört en vända idag. Märker snabbt att klimatanläggningen inte beter sig som den ska. Värmeventilerna är utbytta och klimatpanelen är demonterad och den lilla fläkten är rengjord, och snurrar. Konstaterar följande fenomen när jag styr luften till: vindrutan - blåser bara stekhet luft ur defrostermunstyckena Panelmunstyckena - blåser kallt eller varm beroende på vilken temp jag ställer in Golvet - blåser bara stekhet luft ur golvmunstyckena Trycker jag på defrosterknappen blåser det het luft från alla munstycken oavsett vilken temp jag ställer in (kanske ska vara så?) På väg att beställa tid för att få AC-kompressorn bytt/renoverad, men drar mig lite för det med okänt fel på klimatanläggning som potentiellt skenar i felsökningstid. Så några tips på vad med som kan kontrolleras? Annars får jag väl gräva djupt i plånboken... Olle |
|
|
Har samma fenomen på min, den förre ägaren påstod att felet ligger under instrumentbrädan och då krävde demontering av densamma. Tyvärr kommer jag inte ihåg om han sa exakt vad det var,( det var lite andra diskussioner som gjorde att detta föll bort) Har för mig att det finns ngt inlägg om detta tidigare, men om ngn har tips om tråd eller problemlösning vore det bra, sommarn har ju börjat bra:) Hälsningar Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.