|
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara visa att m50n funkar fint på sjön också :) Är en m50b25 vanos ihopkopplat med gammalt volvo drev Länk Så här låter den i 40knop på 5000rpm. Insugsljud som hörs av den Länk | |
| Trevligt bygge! Hur har du löst kylningen och avgasystemet? Har själv en Smuggler 18 med gammal B20... | |
|
Kul! Har du nån video där du accar och släpper av, kör i lite olika hastigheter etc? /Martin |
|
|
Finns originalmonterade BMW Marin i en del båtar. Tror grunden på dom flesta är från Alpina. Kollade oxå på en Flipper Flash med BMW-maskin för några år sedan men blev avrådd att köpa den pga det är svårt att få tag i delar. Alltså till marinbiten. ///Micke |
|
| Jo de fanns väl med bl.a m30 maskin, men som sagt finns väl inga/dåligt med grejer nu. Dom gjorde väl egna drev med? | |
|
Denna var jag oxå sugen på då, eller om det är en likadan.. Länk ///Micke |
|
|
jonatan_m535 -85 Färskvattenpumpen är från en stor diesel 6a, passa perfekt att ersätta servopumpen med. Avgassereien är ett ombyggt kinagrenrör. Funkar perfekt i övrigt men tror jag haft svetsen i det 3 4 gånger i sommar och nu är det sprucket på nytt. Satt en aq125a här före och förutom hel del hp till, så har bränsleförbrukningen sjunkit radikalt och då man nu ger fullt spjäll gör bränslet man tvingar i åtminstone någon nytta. Kan däremot inte rekomendera någon att para ihop det med ett sp280 drev. Maxfart ur det drevet verkar vara 40knop oavsett prop. Har nog någon till video, men den gör inte rättvisa i och med att den inte får tillräckligt med luft här Länk Inga problem att få tag på delar till gamla m30 och m10 marin maskinerna, precis varenda del finns fortfarande att få så sluta sprida osannningar. En annan sak är däremot vem fan som skulle vilja ha en tung förgasar sexa? |
|
fredde 7 |
Kul projekt med BMW motor i båten. Har själv en Draco med en AQ130(B20) som skulle vara kul att konvertera till ngt med BMW emblem på. Vore inte en begad S62 så fasligt dyr hade jag nog försökt mig på att baxa ned den i motortrunken. Js nicke: Vilken typ av växlare använder du? Hur har du tänkt/ löst termostat.....med andra ord...kör du original? blir inte motorn för varm? |
|
Värmeväxlaren har jag ingen aning om vad den kommer ifrån. Sitter en 85 graders termostat för tillfället vilket är onödigt varmt. Men få skaffat en 60 graders men bara lämnat. Ser inte riktigt nyttan av S maskiner i båten då dom aldrig varit några virdbomber. Vanliga m60 skulle passa mycket bättre, m62? ännu bättre med sin vanos Räcker inte efekten till får man montera på ett par sniglar oxå. |
|
|
Trevligt med en M50 tror du har en stabil drivkälla där,men som du säger så är 280 drevet lite out of date men å andra sidan tål det stryk. Jag har gjort tvärtom och åker marinmotor i bilen :) Har en hel del info om gamla bmw marinmaskiner , tex runt 1980 fanns det 3st beninare B130 är en M10 på 2liter denna åker jag med i 02an B190 är en M30 2,8lit och 190sae/hk B220 M30 på 3,2lit 220 sae intressant är att hela paketet väger endast 338kg och då är det slutet kyl,inbyggd oljebytarpump,powertrim, mm Sedan fanns det 5st dieslar från D7 encyl liten pjäs på 7sae/hk vid 3600 varv Till D150 som är 6cyl och 150sae vid 3800. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
ascoolt!! Härligt ljud :) Har själv haft både Flipper 700 och 717c, Flipper är mycket trevliga båtar. Jag hade dock VP AQ205 i min 717.. |
|
|
Vet att det finns ett företag i Nyköping som med förkärlek stoppar i M30b28 Motorer som de konverterat lyckat. Mvh Jonas B |
|
fredde 7 |
js snicke: Tror precis tvärtom, att s62 skulle vara grym som marinmotor. Med sin dubbelvanos som gör det möjligt med500 Nm och 400 pållar och med en vikt som får en cheva 350 att framstå som aptung. Tror man får ett kraftpaket med hög tillförlitlighet och en i jämförelse med de amerikanska V8:orna moderat förbrukning. Turbo på en BMW? haha....Då faller allt...det härliga motorljudet, tillförlitligheten.....nej ska jag ha turbo kan man med alla fördelar välja någon av trelitersdieslarna...varför inte den med trippelturbo;) /Fredrik |
| Yanmars BY2-serie är BMW 4- och 6-cylindriga dieselmotorer i grunden. Den 6cylindriga 260 hk-varianten låter riktigt mysigt. | |
|
Ballt bygge! Skall bygga likadant I min. Hur gjorde du med sprängkåpan till 280 drevet och vilken sjövattenpump använder du? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.