AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.123

hur mycket lyckas ni pruta på firma?

Sida 2 av 2
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Låt dem köpa den .... så länge man har pengarna i fickan kan man köpa vilken bil som helst , det är inte så att dom skänker bort den precis . Tålamod löser det....
Jag har provat att pruta rejält på en hyllvärmare hos BMW (Paulssons Bil) - bilen hade stått i 250 dagar och var nedsatt från 299 till 259kkr. Samtidigt stod en motsvarande bil hos BMW i Stockholm för 239kkr.
Hade pengarna på kontot och åkte dit och gav ett bud på 245kkr - affär här och nu. Säljaren reagerade på ett sätt så jag trodde han skulle slänga ut mig ur hallen. Föreslog därefter att köpa den för utsatt pris men att få köpa vinterdäck till hans inköpspris - varpå säljaren svarade "...hade jag haft vinterdäck hade jag behållt dom själv". Mina erfarenheter att pruta på redan sänkta objekt är alltså dåliga :-)
Jag är förvånad över att du vill ha den även för 400tkr. För mindre pengar får du en vettig utrustad 525dxT med M-pkt (har du inte M-pkt som krav finns det massor att välja bland, för ännu mindre slantar) så varför välja en tom?

Kika på den här och fundera på om det inte är roligare att ha aktiv farthållare, headup, parkeringsvärmare och stora navigatorn än att vara utan. Den har du hemma reggad och klar för 400tkr Länk

Utan M-pkt finns denna, färdig i Sverige för knappt 360tkr inklusive parkeringsvärmare och dragkrok Länk

Till er som älskar svensksålt, blir man värmd av att äga en svensksåldbil även när den saknar parkeringsvärmare? Säg nej till att betala massor extra för en dåligt utrustad svensksåldbil bara för den är svensksåld. Personligen tycker jag 400tkr är dyrt för den hos M-bilar. Den sjunker som en sten medan man åker fattigt.

Om du absolut kräver svensksålt så hade jag valt denna 530dxT Länk alternativt beställt en ny "fejk" demobil 520dxT.

Mvh Stephan

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Mitt rekord är 17.5% på ny bil.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad är en "fejkdemobil"?
q: Knappast som privatperson på BMW på en basutrustad bil ;-) Om det inte är frågan om paketerbjudanden och andra kampanjer som jämförs med ordinarie listpriset. Fast då är det ju ÅF (eller generalagenten i vissa fall) som gör prutningen åt dig :-)

Finns ju flera fördelar med svensksålt på nyare bilar. Vagnskadegaranti, fri service, billigare försäkringspremie och inte minst att kunna svara "nej" till alla spekulanter på förfågan om den är importerad när man skall sälja bilen. Precis på samma sätt som en sv-såld är mindre eftertraktad i Tyskland :-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker generellt de är svårt att pruta på själva bilen, men att förhandla till sig diverse tillbehör brukar inte vara någon större konst.
Senaste inköpet hos bmw var dom omöjliga att justera priset på själva bilen, men när jag sa att jag tar bilen om dom slänger med en uppsättning nya vinterdäck så tog det inte speciellt lång tid innan dom acceptera det.

Varit samma visa alla dom gånger. Varför? Antagligen eftersom de är i tillbehören marginalerna finns.
hade inte heller sänkt 100k som säljare då kan den stå 6 månader eftersom man inte har den värdeminskningen på den tiden.

Men det är klart man ska försöka.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Man kan inte jämföra priser med bilar som står i Tyskland.
Den sjunker alldeles för mycket på resan in i Sverige. Så är det bara.
Och allt bök med att åka ner o handla och importera o så.
Och så får man sämre andrahandsvärde när man ska sälja sen. Nä tack.
Men 400 tror jag blir svårt. Brukar finna ca 10k i prut på en beg bil.

Köper man nytt kan man förvänta sig ca 09-11%... Men det kan man inte få på en beg bil.
Det är väl klart att man kan jämföra priset på en svensksåld bil med att importera en motsvarande. Idag är värdeminskningen på en "nästan ny" svensksåld BMW mycket hög i och med alla kampanjer på nya bilar. Importbilar har för mig ALLTID varit det totalt sett billigaste bilägandet.

/Anders
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja jämföra kan man. Men det blir inte riktigt rättvist.
Då man tappar vagnskada och den fria servicen om jag förstått rätt...
Plus allt jobb och dom kostnaderna det innebär att importera.

Men självklart är bilarna billigare där nere. Och ganska ofta välutrustade.
Men för att jag skulle tycka att det var värt det så ska det skilja mer i pris.
Man får förstås bättre andrahandsvärde på en importera bil, allt annat lika så är väl exempelvis en sex månader gammal BMW 520 om femton år värd typ 20', om den är import eller ej kommer då göra en tusenlapp eller två. Visst, säkert finns det någon punkt där den svensksålda är värd något mer men nja...ur den vinkeln är import att föredra, om man känner att man kan komma billigare undran. Samma sak med utrustning, mervärdet av extrautrustning blir ju också mindre och mindre med åren...en importerad tomhylsa torde vara minst dåliga investeringen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.