|
|
|
|---|---|
|
hej! tänkte göra en mellanservice, Ett extra oljebyte samt ett oljefilter byte. Problemet är Det att jag inte kan få loss locket Tilloljefiltret. Första gången jag byter oljefilter På denna bil, by The way en 525 d e61 2008 Fick den servad innan köpet. Det är en 32 mm hylsa man skall använda men det sitter Som berget. Testade även att använda ett förlängningsskaft som hävarm c:à 20 cm längd på spärrskaftet. Men det hjälpte inte. klåparen till mek som skruvade fast locket missade den tydliga texten om att 25 Nm kraft är vad som krävs Har ni Några tips hur jag ska lösa eländet. Kanske lika bra att lämna In den till en mek. Eller? Mvh Igor | |
|
Om bilen varit servad på en verkstad så lämna in den på samma ställe. Påpeka att de dragit åt det för hårt och att de skall dra det med rätt moment. Mvh Håkan |
|
|
Bilen var servad i Västerås. Har Inge större lust att åka 12 mil För att serva den hos dom. |
|
|
Hej, Mitt tips är att kyla locket,gissar att det är i plast. Ex ta en 1.5 l petflaska eller hink med kallvatten och slå på. Väldigt effektivt, plaster påverkas mkt mer än metaller av temperaturen (krymper- sväller). Har provat själv. Vh Patrik |
|
|
kylspray kan också funka men risk att det spricker. Men det måste ju fungera med spärrskaft det ger en enorm kraft. |
|
|
hade samma problem på min e39 och det slutade med att jag slog med hammare och mejsel bort bit för bit tills det till slut lossnade :P köpte givetvis nytt lock innan xD |
|
|
varmkör, sedan på med kyla i form av vanligt kallt vatten, inga konstigheter, prova öppna, kan man göra hemma på gården,innan gds hallen så man vet. Tätningen brukar vara axiell dvs det tätar inte ett dugg bättre för att man drar dessa lock hårt, inte heller läcker det för att man öppnar ex ett varv. vh Patrik |
|
|
ja,l locket är av plast okej ska testa med att kyla ner ett varmkört flterhus/igor |
|
|
Stark kyla på varm plast, låter som en obra idé - risken för sprickor är nog rätt stor! Jag skulle testa med ett längre spärrskaft än 20cm - ibland kan plasten nypa lite mot filterhuset om man skruvar på locket hårt. Du kan även testa en filteravdragare av denna typ, runt själva kanten på locket, då dår du lite mer moment ute vid gängorna: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sexkantshylsa och långt fast handtag så kommer den. Länk Mvh Jonas B |
|
|
Om man har olika material sammanbundna med ett skruvförband -plast fastgängad i metall- är det smart att nyttja material egenskaperna till sin fördel. Alltså, ju kallare desto mer krymper locket i förhållande till metallen Om man är rädd för sprickor så är mitt tips att prova öppna med kall motor då är plastlocket som minst och borde vara lättast att öppna. ja jag vet!!! nu är det lite o göra. vh patrik |
|
|
nu är det löst. fick av locket det gick hyffsat lätt med ett längre spärrskaft. c:A 45 cm.. det var inga 25 Nm det locket var fast skruvat med. tack för alla förslag. Paha jag vågade inte ta till ditt knep/förslag men jag var sugen att testa. det får bli på ett annat fordon... mvh igor |
|
| klarade du gängorna på locket? | |
|
Ja, allt är helt o fint. Ska kolla för säker hets skull imorgon så att det inte läcker |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.