AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.662

matar "innerbelysningssäkring" något annat än just innerbelysning?

he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Håller på felsöka vad det är som drar ström, kopplade upp amperemätaren och den visade då 1,1A, 0,7A när jag stängde förardörren. Så började jag slita säkring för säkring tills jag drog ut en som gjorde att det sjönk till 0,2A, det visade sig vara innerbelysning, kollade varenda lampa i hela bilen och kan inte hitta någon som lyser. Så finns det någon möjlighet att det är något annat som går under "innerbelysning"? Enda som verkar vara eftermonterat i bilen är stereo och helljus.

Eftersom jag tyckte att även 0,2A var lite väl högt så fortsatte jag dra säkringar tills jag hittade ytterligare en som gjorde att amperetalet sjönk till 0,070, vilket i mina öron låter mycket rimligare. Det var en 25 amperessäkring, och när jag kollar upp den symbolen (en öppen bok med ett utropstecken på typ) så står det "läs instruktionsboken".. I INSTRUKTIONSBOKEN!! :S Hur ska jag få reda på vad den matar?

Bilen är en golf 4 -01

Tack på förhand!
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
har nu testat ta ut säkringen för innerbelysning, märkte då att centrallåset inte fungerar, trots att den verkar ha en egen säkring, enligt instruktionsboken i alla fall :S så kan innerbelysningssäkringen mata någon slags modul som i sin tur styr andra komponenter eller hur går det ihop?

Sen läste jag att den där 25amperaren jag undrade över verkar vara för 'radio'. Men strömförbrukningen sjunker ju inte trots att jag kopplar bort stereon helt och hållet. Så hur kan den dra ström isåfall? Om den är felkopplad, kan den då dra ström även fast stereon är bortmonterad? Dvs isärkopplad i ISOkontakten.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
På en audi jag äger är innebelysningen och centrallås kopplade i en så kallad komfortmodul.
Tror även att det finns mer grejor som är kopplade genom modulen , inte osannolikt att golfen har detta på sina bilar också.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Det förklarar ju en del. Men hur kan centrallåset dra ström när bilen står låst? .. kortis? Och vad blir månne nästa steg i felsökningen? Finns det någon uteslutningsmetod att använda sig av i det här fallet?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om du inte har skaffat en haynes handbok så kan det nog vara dags nu..har du tur så går det att följa elscheman från den boken och se vad som är ihopkopplat.
Kolla även så att inte bagage lampan lyser fast bakluckan är stängd.
Jag kan tänka mig att den går över samma säkring som innerbelysningen.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Har inte införskaffat mig någon haynes ännu är jag rädd.
Och bilen är en kombi så jag kikat igenom rutan, och båda lampor i bagageutrymmet är mörka.
Alltså, två i bagaget, en ovanför vardera bakdörr, nere på framdörrarna som indikerar 'öppen dörr', en i handskfacket, mittpanelen uppe vid backspegeln, samt en på varje solskydd. Det kan väl inte vara någon fler?
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Gjorde en insats idag igen.
Och stereon är nu som den ska, ingen tjuvström där m.a.o. Mätte då igen strömförbrukningen som låg på 0,4A, vilket sjunker till 0.070A när jag drar ur 10 amperessäkringen.
MEN.. eftersom det hörs ett kort surrande när jag ansluter multimetern så att det blir krets, så tänkte jag att det kanske är något som startar upp när bilen får ström och slutar dra efter ett tag.
Så jag anslöt mätprobarna på minuskabel och minuspol med instrumentet inställd på ADC och gick in en stund (~5-10min) och när jag kom ut och kollade så drog den endast 0.070A. Är felet borta nu tro? Är detta normalt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.