AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.411

Omöjligt att hitta blockvärmare till BMW E91 330D -06?

Ni
17
Nidhögg
E36 325 -92 Sedan
E36 328 -96 Touring
Hejsan!
Jag har som sagt en E91 330D -06, och nu när jag flyttat till hus vill jag gärna ha en motorvärmare till den.
Jag har pratat med BMW här i stan (som nyligen bytt leverantör av motorvärmare från kontaktvärmare till slangvärmare), och även med den lokala Webasto-firman och Carltech (som är auktoriserad Eberspächer-verkstad och även har DEFA och Webasto).
Webasto-firman vägrade installerade på en sådan ny bil, BMW kan inte erbjuda något från sitt nya sortiment och Carltech kan endast erbjuda kontaktvärmare.

Finns det verkligen ingen som helst möjlighet att få in antingen en slang- eller blockvärmare i denna bil?
Det finns ju mycket lurigt och kunnigt folk här inne, är det någon som har provat?

Dieselvärmare känns inte riktigt aktuellt då jag inte vill lägga ut 20.000+ när vi precis köpt hus, men att slänga ut flera tusen på en sketen kontaktvärmare känns heller inte särskilt roligt..
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Kolla efter tråden "Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?" i 5 serie forumet, där har du ett intressant alternativ, minst sagt. =)
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag är tämligen säker på att blockvärmare inte finns på grund av att man inte vill punktvärma i motorblocket med risk för att det slår sig eller spricker.

Har läst nånstans att slangvärmarna kan ha problem att cirkulera vattnet, men det verkar ju vara många som har det utan problem.

Har själv kontaktvärmare och har mätt upp en markant höjning av motortemperatur. Vid -10 grader var motorn omkring +10 vilket jag var mycket nöjd med.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Ni
17
Nidhögg
E36 325 -92 Sedan
E36 328 -96 Touring
Tummps: Ska se om jag hittar något.

cmagnuse: Ja självklart blir det en höjning av motortemperaturen om man tillför värme, frågan är ju dock hur lång tid det tar.
Om höjningen är 20º på 30 minuter är det ju intressant, är det på 6+ timmar är det inte lika roligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.