AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.093

328 med s50 insug går fett

Hej!

jag har monterat s50b30 insug på min 328.
nu när jag startar bilen så går den riktigt fett, bluddrar
och stiften på alla cyl är dyng sura och ryker svart.

det som är gjort är:
s50b30 spjäll, plenum osv
org 328 fuelrail, spridare btr och lmm.
öppet filter

bilen gick perfekt tidigare.
har testat byta tps utan skillnad.
kopplat ur lmm utan minsta skillnad
letat efter tjuvluft utan resultat.

det jag pillat på i givarväg är tps, och lmm. även haft av sladdarna till lambdasonderna och såklart bränsle slangarna till fuelrailen.

någon här som har någon ide om vad som kan vara fel?
kan jag ha satt bränsleslangarna fel på fuelrailen?
eller satt lambda sladdarna fel?

tacksam för alla tips

mvh
krister

Startar bilen som den ska?

Går den bra på tomgång eller blöddrar också eller blöddrar på tomgång och hur är den om du gasar till?

När du kopplar loss Lmm ändrar den inte gång då?

Har du möjlighet att filma lite och lägga upp?

Tjena..

Den blöddrar på tomgång med. Den svarar bra upp till ca 4500rpm sen blöddrar den även där. Och ryker svart.
Gången ändras inte det minsta lilla när lmm kopplas ur. Jag kan filma den men vet inte hur jag lägger upp den här har bara mobil att filma med

Mvh
Krister
Såg fan att du bor också i Landskrona. Kan kika på den istället om du vill det. Men jobbar till måndag sedan frivecka och kan mer eller mindre när som.
Nja bodde där tidigare men nu bor jag i löddeköpinge. Men du får gärna ta en titt om du är på det hållet en dag. Vet du vad tps mätvärden ska va på tomgång samt full last? Eller om den går att kalibrera till nya spjällen?

Mvh
Krister
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Har du testat läsa av lambda-värdena,eller t.om kopplat ur dom?
Skulle nog prova där först om jag var dig.
Nej jag har inte kopplat in ngn bb lambda men har en liggande. Det jag vet är att den går duktigt fett stiften blöta på alla cyl. Och ryker svart o stinker soppa. Det blev så efter montering av insuget. Sladdarna till tps är vända på då s50 axeln snurrar åt motsatt håll. Har svaga aningar om att det kan vara tps som står fel?
Det verkar vara tpsen som står fel. Bilen stod på tomgång och blöddrade.

Då lossade jag tpsen och vred den sakta åt ena hållet och då började bilen att gå nästan perfekt.
Bilen går att köra och drar väldigt fint upp till varvstopp.
Dock inte helt hundra från tomgång och ca 2500 varv.
Tomgång eller körning påverkas inte det minsta om
Jag kopplar ur lmm.

Mvh
Krister
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
hejsan!
är intresserad utav att göra samma sak som dig.
Har du fått det att funka?

Vad har du gjort för att få ihop bitarna?

byggt om osv?

väldigt tacksam för svar!

Med vänlig hälsning kim
Tjena! Jadå bilen fungerar riktigt bra! Kört den varje dag till och från jobb och den går både svarar och går betydligt bättre. :)

Jag köpte en adapter i Alu som sitter mellan topp och spjäll. Sen måste man byta plats på dom yttre sladdarna som går till tps då axeln på s50 vrids på motsatthåll mot vad m52 gör. Och modifiera vevhusventilationen.

Det är det enda som behövs för att det ska fungera :)

Mvh
Krister

kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
okej låter ju riktigt lovande har sett folk som har kapat sönder oljehus osv för att få det att funka.
men hur funkar detta med vanosen?
Har hört att den måste tas bort eller låsas?

vart köpte du din adapter?

Med vänlig hälsning kim
Nej just nu har jag orginal orört filterhus.. Men locket tar i om jag ska ta av det. Så tanken är att fixa det sen i vinter.. Borde gå med ett filterhus med alulock och bult i mitten.

Vanos är helt orörd den med och funkar utan problem. Man lossar axeln till tps och vrider den ett halvt varv så hamnar kontakten uppåt ist för ner på vanossolenoiden.
Så inga som helst problem.

Jag köpte den av spiiidfrik på PPF. Kostade 3500 och sparar en massa tid :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.