|
|
|
|---|---|
|
Har en 143hk 318i touring med N42B20 motorn som gått ca 16k mil. Mitt avgassystem började föra oväsen nyligen, och det var uppenbart att det var en läcka. Fick även felkod från lambdasensorn vilket jag tyckte var logiskt eftersom syremängden blir fel när det läcker. Gick till en liten verkstad som sa att några bultar hade rostat sönder. Dom fick glödga bultarna för att få loss dem, men bytet gick bra och bilen blev nästan så tyst som innan (men inte helt tyst). Nu är problemet att felkoderna inte försvann. Gick tillbaka till verkstan, dom påstod att en eller flera lambdasensorer var trasiga. Gick till en annan verkstad eftersom jag började tappa förtroendet för den första verkstan. De kom också fram till att lambdasensorerna var trasiga. En av dem hade de till och med mätt upp, så den byttes ut och en av felkoderna försvann. Före det bytet: 271D, 2715, 271E, 271C Efter det bytet: 2715, 271D Därefter ville de byta de andra 2 lambdasonderna till en kostnad av ytterligare ca 10k. Eftersom det är en gammal bil som ändå ska säljas snart så tyckte jag inte det var värt så mycket. Speciellt när man kan hitta billiga lambdasonder i tyskland för €30. Vad tror ni, är det möjligt att alla 3 lambdasonder kan ha gått sönder samtidigt? Eller kan det vara kortslutning någonstans som gör att de kommer gå sönder igen om jag byter ut de resterande sonderna? Kan den första verkstan ha gjort något misstag som förstört lambdasonderna (t.ex. kommit åt en kabel) när de reparerade läckan? Eller kan läckaget ha förstört lambdasonderna? Tacksam för svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.