|
|
|
|---|---|
|
I bilen sitter en 2,0L M20 motor, har för mig att den kan konverteras till 2,3L genom att byta vevaxel samt kolvar(2,3L M 20 har väl samma borrning men längre slag? Rätta mig om jag har fel) Nån som gjort detta el motsvarande? Vill inte köpa en ny motor vilket vore det enklaste pga en studerandes ringa budget... Är tacksam för samtliga råd/förslag! | |
tqs |
Det är så jag förstått det iallafall. Båda har 80mm borrning men 66mm respekive 76,8mm slaglängd och det verkar ju ganska troligt: M20B20: pi*(80mm / 2) * 66mm * 6cylindrar = 2L M20B23: pi*(80mm / 2) * 76,7mm * 6cylindrar = 2,3L |
|
Hur räknar du volym? Så här räknar iallafall jag. =) pi*(D²/4)*L eller pi*r²*L multiplicera sen med antal cylindrar D= cyl.diam L= slaglängd r= radien dvs. halva cyl.diam Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
tqs |
Tur att någon är vaksam, det var jag som missade att skriva upphöjt till två i formeln trots att jag hade räknat med det. Lite mer korrekt: M20B20: pi*(80mm / 2)^2 * 66mm * 6cylindrar = 2L M20B23: pi*(80mm / 2)^2 * 76,8mm * 6cylindrar = 2,3L |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.