|
|
|
|---|---|
|
Tjena,Är det någon som vet vad som är glappet i ratten ska va ? däck firman ville inte göra framvagnsinstälning pga för stort glapp Om man tar en 0 punkt på ratten hur mycket ska glappet var höger-vänster har dragit åt styrsnäckan inget glapp i i styrleder. jag menar om du sätter en pungt mitt på ratten -hur mycket ska det skilja ,höger.vänster vid stäng motor | |
| förmodar det gäller 735an, har den gått långt kan där bli glapp i snäckan, ibland går det o justera med en skruv uppe på snäckan, annars e det byte som gäller. säkert att du inte har glapp nån annan stans? missade att du redan justerat! dra inte för hårt då kan den gå trögt. jag kan kolla på mina bilar imorgon om ingen annan vet. | |
|
Jag har ett glapp(dödläge) i ratten någon cm åt vardera håll...Nyligen besiktigat och fick inga anmärkningar på någonting väsentligt(bara lite ljusinställning och avsaknad av fungerande "tuta). Är du verkligen säker på att du inte har något glapp i framvagnen som har att göra med lederna...Jag har dragit åt/fast ett stag därunder, det glappade flera cm när jag ryckte o slet i detta stag...Nu minns jag inte riktigt vad detta heter men det är från styrväxeln och in mot mittre staget vill jag minnas...bara att dra åt med en "tias blocknyckel"(nu är minnet inte vad det borde, men jag tror det var en 10mm nyckel jag använde)). Min 7:a går nu spikrakt efter vägen, vilket den inte gjorde tidigare med detta lösa stag kan jag säga. Körde länge med "spårkänsligheten" innan jag hittade glappet kan jag också meddela. Du har väl också kollat att muttern som sitter på teleskopstaget(i rattaxeln inne i kupén) är åtdragen ? Mvh Janne. |
|
|
det finns inge glapp i styrleder eller nå annat jag ville bara veta ska man dra åt snäckan när motorn är igång eller av o hur mycket ska spelet på ratten vara ,i cm |
|
|
Det där med att dra åt/justera styrväxeln är inte helt lätt att säga att si eller så kan man dra åt... Men du drar tills det känna bra i ratten och att inte att styrningen fastnar i ytterlägena, du känner vid justerskruven när det börjar kännas riskabelt att dra åt mera..Ibland kan det gå utan risk att justera flera varv på skruven. Men återigen, finns alltid en risk att man drar åt för mycket vilket kan innebära slutet för växeln! Man kan justera utan att lyfta bilen.. Motorn behöver inte vara igång. Men som sagt, min ratt har ett dödläge på ett par cm åt båda hållen och jag har justerat min styrväxel i omgångar...men nu törs jag inte justera mera ty risken finns i min växel att den i princip är max justerad och blir defekt om jag justerar mera... Ingen garanti att du inte känner ett visst glapp i ratten(någon cm) även fast du justerat styrväxeln till max ska sägas. Nästa steg för mig(om jag tycker jag har ett glapp som beror på styrväxeln) är att isf byta styrväxeln igen(gjort det redan en gång, begagnad). Mvh Janne. |
|
|
Har du justerbar ratt? glöm då inte att kolla fetmuttern på rattaxeln (splines). Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
tack janne |
|
| när jag justerade på min e28 hissade jag upp bilen då det var lättare o känna när det gick trögt o styra vilket inte bra för växeln. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.