AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.655

COBB: Värt testa STG 1 Aggressive om man får felkod på STG1 Sport?

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Installerade COBB V3 igår och körde runt på map STG1 sport och fick efter ett tag:
P2AAF - fuel pump plausability
P29DC - cylinder injection switch-off

Motorn började gå hackigt och fick dålig respons på gaspedalen. Det löste sig dock efter omstart av motorn. Rensade felkoder och körde igen och märkte inga fel men kunde se att jag hade fått 2AAF igen.

Är det nån idé att testa ett kraftfullare tune, t ex stg1 aggressive eller stg1 sport+FMIC med dessa problem?

Två frågor till:
* Var köper man en "BMW spark plug tool" billigast? Har hittat på ebay men undrar om någon vet nån butik i Sverige man kan köpa från?

* Vad är ungefärlig kostnad hos BMW-verkstad att byta bränslepump och vet någon en verkstad i stockholms-området för att göra detta?

Tacksam för tips!
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Ett tag sedan du bytte tändstift antar jag iom att du börjat leta efter verktyget. Jag lyckades byta utan BMWs verktyg men det tog onödigt lång tid och frustration. Säg till om du hittar verktyget till bra pris.

Finns inga hinder för att testa högre boost men problemen kommer märkas av tidigare så det är väl ingen direkt mening förrän du åtgärdat problemen.

En bekant bytte sin högryckspump en månad sedan för ca 6kkr på aukt. verkstad. Lågtryck vet ej, men billigare.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Federov, du har nog en trött pump. Bytet kostar 5500-7000 på BMW vad jag förstår.

Angående verktyg för stift så är Biltemas långa variant (14mm tror jag det är) perfekt för våra bilar. Kan vara bra med en 5-10cm förlängare för 5ans stift dock.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Angående verkstad så har jag endast lämnat bilen till Per Larsson, Bil & Motorteknik i Huddinge. De litar jag på till skillnad från BMW, men de är inte auktoriserade.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Tack för svar!

Hur vet man om det är lågtrycks- eller högtryckspumpen som är dålig?

Johnmei: om du har en länk vore det grymt. Behöver man alltså inte ett specifikt verktyg för att montera tändstiften? Eller är det själva momentnyckeln du menar?
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Förresten: kan inte byte av bränslepump falla under motorskade-försäkringen?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Absolut att det går under försäkringen! Testa köra stage 0 först och få koden för alla koder försvinner när du avinstallerar Cobb för att lämna in den. Får du koder för pumpen så avinstallerar du sedan Cobb och kör hårt tills koden kommer tillbaka och lämna in. Läs koder med annan OBD läsare för man kan inte ens läsa koder om Cobben inte är installerad på någon bil (gäller iaf v2).
Visa användare
789
johmei
335i E92
Hylsan är 20046 på biltema. Den funkar prima. Men sedan rekommenderas att använda valfri momentnyckel för monteringen. Har man bytt moderna stift förr så går man på känn, dvs skruva i för hand utan hävarm, när det tar stopp (brickan tar emot) drar man åt mindre än ett kvarts varv. Ta hjälp av någon som har lite vana om du är osäker.
Federov jag kan kolla på min nyckel hemma exakt vad den heter. Jag köpte också den från biltema när jag bytte tändstift på min bil och den fungerar utmärkt.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Johnmei: aha, ska testa med min OpenFlashTablet och se om koderna syns i den kanske...

Headmaster: schysst, det uppskattas. Annars verkar johnmei:s förslag på nyckel funka också.

Kan det stämma att tändstiften ska dras åt på mellan 20-23 nm?
Visa användare
519
OB
Det verktyget måste jag köpa. Headmaster, skriv gärna när du kollat exakt nr.

Fedorov, du kan alltid ta och logga och posta både värden för hpfp och lpfp så du vet hur de mår.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
OB: sant, måste försöka lära mig om loggningen och vilka värden som är viktigast att logga. Kollar ni loggarna i excel eller finns det nåt bättre?
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Förresten, körde idag igen och försökte framkalla felkoden genom lite "hård" körning men fick ingen felkod. Sen hamnade jag i drivein på Max och stängde av motorn medan jag väntade på maten. När jag startade bilen och av "rutin" kollade felkoder så hade jag fått koden igen!? Skumt...
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag har fått 2AAF då och då hela sommaren men bilen går perfekt (800mil) så det är inget fel på pumpen, bör du börjar få misständningar också så kan du börja fundera på byte. Du borde se hur den mår om du gör en logg.

Visa användare
519
OB
Testa och lägg sedan upp loggen så kan gänget göra en gemensam insats. PTF har en bra guide om vilka värden etc. som är bra att titta på vid olika mappar (har länken hemma, kan posta senare om du inte hittar)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Carlee, det lät ju inte helt ball att den kastar pumpkoder hela tiden. När får du dem, vet du det? Har du undersökt vad som triggar koden, diff mellan req och act pressure eller något annat? Hoppas den inte spökar för dig i morgon nu..
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Nej allt ser normalt ut och det verkar va en kod som vissa får ofta och andra får den aldrig men jag får ingen limp utan bara felkod. Har som sagt kört 800mil i år så det ska nog gå bra i morgon. Hade dock problem med 30FF från en läckande dump när jag va ute och körde igår, trots att jag tätat den med Loctite, då limpar den :/

Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag får 30FF vid växling på högre varv än 6400 varv ungefär. Problematiken kommer och går. Tror seriöst att det är tune-relaterat. Har monterat om allt och inte hittat några läckor, bytt det som går att byta o.s.v. Hur hittade du läckan i dumpen? Du har väl också Forge? Monterade av dem ok bänktestade?
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag kör med en Forge variant som har ett fabrikationsfel, nippeln som slangen i nerkant sitter på börjar läcka om man nån gång har skruvat på den. Så får man 30ff ofta så är det antagligen det som är felet. Men jag får precis som du den på höga varv oftast på 4an, några andra läckor har jag inte.

Visa användare
789
johmei
335i E92
Ok, mina nipplar är gjutna har jag för mig. Kör hårt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.