AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.180

530d e39 startproblem

Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Hej.
Min bror har precis köpt sig en 530d Touring från 2002. Den är lite segstartad (startmotorn går några extra varv innan motorn går igång) och brorsan blev stående en dag när han hade handlat. Till slut fick han igång bilen och kunde köra hem.

Han bokade tid hos BMW i stan som skulle felsöka bilen, men de hittade inget fel. Istället fick han till svar att det är fullt normalt när bilen har rullat så pass långt (28500 mil).
Det kan ju aldrig vara möjligt att det är normalt att bilen inte startar för att den närmar sig 30000 mil. Hans gamla E34 har rullat 44700 mil och den har aldrig svikit varken honom eller mig.

Därför undrar jag nu om ni har någon idé varför "nya" bilen beter sig som den gör?

Mvh Junior
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Struntprat från deras sida att det skulle vara normalt. Kan det vara förpumpen i tanken som kanske håller på att ge upp. Min merca har rulltat snart 61000mil och startar direkt.
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Förpumpen i min gamla 530da -02 gav upp redan vid ca 20000 mil.
Symptomen var samma. seg/svårstartad ett tag för att sedan inte vilja starta alls.
Kan ju vara värt att kolla upp.
Jag lämnade bilen till en liten lokal verkstad då för felsökning. fick tillbaks bilen med bytt pump bara någon dag senare till ett överenskomligt pris dessutom.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Bullshit från verkstan, den skall starta direkt, annars är något fel!!
Tippar på att den inte får bränsle tillräckligt.
Börja med att byta bränslefilter. Enklast och billigast.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.