|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte att vänstra bakre fjädern gått av på nedersta varvet (som de brukar göra förr eller senare). Har fått ett bra erbjudande om att köpa två tokfräscha bakfjädrar som suttit på en E36 325i med sportfjädring (BMW original). Passar de E36-fjädrarna på en E46 med motsvarande sportfjädring (BMW original med ca 15mm sänkning)? Jag är nästan säker på att jag hörde när fjädern gick av i vintras när det var väldigt kallt då det blev ett metalliskt klingande "klong", men jag har inte märkt att bilens väghållning eller höjd har påverkats märkbart - iofs känns det som att det inre nedre varvet på fjädern i praktiken inte bär upp bilen alls - känns mer som att det varvet har en mer stabiliserande funktion för att själva fjädern inte skall röra sig i sidled åt något håll... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! | |
| Jadå. De passar. | |
|
Clintan, tack för svaret! Vet du om de är ungefär lika höga/hårda i de båda modellserierna? Bilarna i fråga är båda fyradörrars sedan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om de är lika höga vet jag inte. Det enda jag vet är att de passar. Som exempel är en original fjäder till E36 exakt samma som en original E46. Är fjädern som du ska köpa hårdare, så är den antagligen lite lägre, men det skulle den varit även om du köpt till E46. (Hoppas du förstår vad jag menar) Om jag minns rätt, så är en original fjäder c:a 25 cm hög om du ställer den på marken. Tar vi då som exempel de jag har på min som är 10 kg starkare än original. Den är endast 16 cm hög. Så köp du dem i lugn och ro. De passar ;). |
|
|
Okidok, det låter bra - det är en smidig lösning, så slipper jag jaga fjädrar på en skrot! Tack för svaret! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.