AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.688

Mått baksätet F11? Måste få in 3 barnstolar...

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hejsan.
Vi ska ha vårat 3:e barn snart och har kollat i våran 3-Serie F31 om barnstolarna får plats.
Och konstaterar att dom inte får det på bredden.

Då undrar om någon har måtten på baksätet i en 5-Serie F11?
Eller om någon vänlig själ kan mäta på sin bil?

Det som är intressant är bredden som går att använda för att placera barnstol på.
Alltså räkna bort skålningen vid insteget i ryggen typ...

Tack på förhand
Jag antar att du ska ha två ungar där bak och en där fram samt frugan inklämd mellan två barnstolar? Det funkar i en F11 utan större problem även om det inte blir jättebekvämt för den som sitter där bak.
Cr
1.095
Craile
Nej tanken är att ha alla 3 barnen i baksätet.
2 bältes kuddar och en barnstol till den mindre.
Bältes kuddar med rygg.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det tror jag inte får plats. Jag har två bältesstolar med rygg och huvudstöd monterade med isofix. Mellanrummet mellan dem är precis så att man kan fälla ner den lilla luckan för genomlastning i ryggstödet.

Ibland behöver vi få plats med min mamma i bilen. Då får sonen flytta sin bältesstol och åka fram. Dotterns stol får lossas från isofixfästena och skjutas så långt ut som möjligt. Då går det precis att få platsen med en liten vuxen person på mittenplatsen och en normalstor person på den andra ytterplatsen.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Antingen köper man bil efter barnvagn/barnstolar eller tvärtom. Dvs se dig om efter smala barnstolar/kuddar som ändå känns säkra nog men tre bak blir nog tight oavsett modeller. Har två barn bak i 325 E46 touinge och det går inte in ens ett smalt barn utan stol emellan och höger fram sitter inte bekvämt framför en bakvänd stol.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
fr
10
fredde891234
535d Touring -12
Jag har en F11 och har provat med en framåtvänd stol och två kuddar i baksätet. Gick inget vidare. De gick precis att få in men det var stört omöjligt att få på alla ungar säkerhetsbältena.

/Fredrik
Cr
1.095
Craile
Vi har hittat små stolar om till och med dom minsta på marknaden när det gäller bredd.
Och dom 43cm breda. Vilket betyder att vi behöver få in 2st 43cm stolar och ett babyskydd på 40cm.

Så vore fint med lite mått på 5-Serien så man kan få ett hum om hur det kan få plats.

3-Serien är iaf helt uträknad. går inte ens få in 2 barn och en vuxen ibak så hjälper inte att sätta ett barn ifram.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Hela bredden i baksätet är 1485 mm från insida dör till insida dörr, enligt katalogen. Dina stolar tar upp 123 cm och sedan måste det väl vara några millimeter luft mellan dem så att man kan knäppa fast säkerhetsbätena. Ryggstödet i baksätet är dessutom ganska skålat på sidorna.
ne
26
ned1
520dT beställd
Hej Craile

Jag har exakt samma situation, och när jag skulle beställa F11 så testade jag med 2 kuddar (med ryggstöd från Brio) och en riktig bilbarnstol till småttingen

Fungerade klockrent.. Tror mycket att det är beroende vad man har för kuddar och stolar
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
I F01 är det i vart fall inga problem med tre stolar bak.
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Kan också rekommendera F01. Inget strul och barnen kan själv fästa bältet utan problem. Har en bakåtvänd, en framåtvänd och en kudde i mitten. Funkar perfekt.
Provade med en F10 innan och det blev alldeles för trångt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Lika bra att ta en L-version då, av F01 också, eller hur..? (F02?)
Har precis samma bekymmer. Behöver ta höjd för två bältesstolar samt en bakåtvänd bak i kommande bil. Har kikat på F11, men den känns tajt.

@ned1: Vilken typ av stolar har du? Och det är en bakåtvänd + 2 bältesstolar du har?

Om ngn har en bild på hur de löst detta (och med vilken typ av stolar) så skicka gärna.

Vill inte ha buss...
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
När vi hade två bilkuddar plus en bilbarnstol i de två bilar (525iT-E39 och 530i-E60) vi hade då fungerade det utmärkt att ha alla tre barnen i baksätet samtidigt. Bilbarnstolen (bakåtvänd) monterades i mitten av baksätet mellan förar- och passagarestolen.

Det fungerade även utmärkt både i E39 och E60 att sitta en vuxen tillsammans med två barn på kudde i baksätet, när den minsta i bakåtvändstol monterades på passagaresätet där framme.

I F1X är baksätet fullt jämförbart med baksätet E60 och bättre än i E39 men vi hade aldrig några bekymmer med tre barn i baksätet när det var aktuellt i båda dessa bilar.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Volvos original framåtvända bältesstol är väldigt smal i konstruktionen. Kan vara värt att kolla upp. Finns mängder på blocket, flertalet tyvärr i gräsliga färger men, men... jag tror att denna stol är smalare än Britax Adventure vilket också är en smal stol.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fredrik: precis, de har vi med och det har funkat fint med två såna och en bakåtvänd. Det var naturligtvis skittrångt i E91'an men fullt ok i E53'an.
ne
26
ned1
520dT beställd
Hej JNB

Precis så har vi det. En bakåtvänd och två bältesstolar, allt inköpt på Brio.
Tyvärr har jag inte bild på detta då jag inte fått bilen (leverans slutet av Oktober)

Men när jag testade bilen (F11) innan köp så fick vi in allt och det var inga problem.
Trångt var det självklart men det gick att knäppa stolar utan större problem
Kanske finns det hopp i alla fall :)

Får studera utbudet av stolar o kanske kosta på sig att byta så det passar...
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Jag hade tre barn i baksätet på min 1-serie.
3, 5 , 7 år.
Bakåtvänd till minstingen i mitten och framåtvända mer ryggstöd på respektive sida.
De äldsta kunde utan problem själva knäppa sina bälten.
Måste gå i en F11 utan problem???

Det är värre med tre framtåvända med ryggstöd.
Fungerar inte i E61an jag har nu.
Det blev till slut två med rygg och en utan i mitten, men det är knöligt att spänna fast då mittenkudden täcker över bälteslåset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.