AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.455

Vinterdäck i Norrland (dubbdäck måste?)

ne
26
ned1
520dT beställd
Väntar på leverans av min nya 520dT och ska snart köpa vinterdäck
Kommer att göra resor i jobbet till Norrland och det mesta lutar åt dubbdäck, men jag skulle jättegärna välja bort dubbdäck

Någon som har erfarenhet och kan säga om dubbdäck är absolut nödvändighet vid resor till Norrland

Annars blir det mest resor i runt Sthlm och söderut
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Normala vintrar i Stockholmstrakten är väl relativt snöfria och mer isiga vägar runt länet. Då om något är väl behovet av dubbdäck som mest.

Snötäckta vägar är väl mer lämpliga att färdas på om man har dubbfritt.

Har kört dubbat sedan emigreringen till hufvudstaden -94, även om dubbfria däck är bättre idag, skulle jag inte välja bort dubben.

När jag flyttade fanns inte lagen om vinterdäck, och var och varannan stockholmare gled omkring på sommardäck. Är bara glad att det sitter vinterdäck på bilarna idag, sen om det är dubbat eller dubbfritt är väl upp till var och en, men rådet ovan rekomenderar jag.

/Löfvenhamn
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inga problem att köra dubbfritt i Norrland, speciellt inte i inlandet. Vilken del kommer du främst åka till?

Dock är det ingen skillnad i Norrland gentemot södra Sverige, är det is så greppar dubbat bättre. Men kör man med förstånd så fungerar dubbfritt bra också.

Vill du ha dubbfritt så köp det, några turer upp i Norrland förändrar inget i mina ögon.

Är du redan användare? Logga in i menyn.