|
|
|
|---|---|
| Någon som vet vad det är för färg på lagren i en S54´a? | |
| Med risk för att verka dum men är det inte olika färger beroende på toleranser i just den aktuella motorn? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det brukar vara färgkodat i blocket (var iallafall så på min M20 och M30) vilken färg som bör användas (då de olika färgerna anger olika toleranser). Exempel från M20B23 Länk |
| oavsett vad som sitter för lager ska de monteras dom nya av röda och blå typen oavsett tidigare lager | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det här skiljer sig såklart mellan motor och motor. Säkrast är ju att fråga BMW Stockholm. När jag monterade ihop min M30 frågade jag först Förenade Bil i Malmö som var mycket hjälpsamma men vi fick ändåså höra med BMW Stockholm. Där framkom det att när det gäller ramlager så skulle jag antingen ha rött eller blått (både i blocket och överfallet) beroende på färgkod i blocket. För vevlager så skulle det alltid vara blå vevlager i vevstaken och röda vevlager i överfallet (såvida inte veven slipats om). Detta gällde M30, nu är troligtvis annorlunda på tex M50, M52, S52, S54 och andra nyare motorer. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.