|
|
|
|---|---|
|
Noterade idag till min förvåning att kylarvätskan i min E46a inte ska bytas.? Det som står i serviceboken, på nätet och i kvittot från verkstan är "kontroll justering" Stämmer verkligen det? På alla tidigare bilar jag haft så har jag bytt kylarvätska med jämna mellanrum. Är det här något nytt som funkar i teorin men inte i praktiken? Ungefär som oljebyte var 2500 mil. Det finkar ju utmärkt de första 10000 milen men sen då? E | |
|
Personligen så har jag inte bytt bara kylarvätskan så speciellt ofta på någon av mina BMW´s(ägt BMW sedan åttiotalet), men visst, skadar ju aldrig att göra det.. Jag har mer eller mindre väntat tills v-pumpen och/eller någon kylare eller kylarslang, motorvärmare "gett upp"/ sprungit läck/ bytts och i samband med detta också bytt kylarvätskan(vilket brukar ske när bilen gått ca 15-20000mil). Kylarslangar bl.a. bör man ha lite extra koll på, inget kul om någon havererar/går läck när man minst av allt vill.. Kan bli väldans dyrt också med tanke på att varmgång inte alls är bra för motorerna(haveri kan såklart bli följden om man inte är väldigt uppmärksam/snabb). Mvh Janne. |
|
| Jag hade min bil inne på service för 3v sedan (märkesverkstad), och frågade när kylarvätskebyte skulle göras. Svaret blev, ALDRIG för det är lifetime... | |
| Jag har svårt att se vad som skulle kunna paja på en så pass ny bil om man inte byter kylvätska, visst jag är lite anal och byter olja i låda, kyl mm trots att man inte behöver men det är bara för att jag gillar att byta (idiot jag vet) och inte för att jag tror att ngt kommer hända om jag inte byter. | |
|
Förr sa man att kylarvätskan inte bara kylde utan även smörja kylarpumpen. Sen har vi olja i manuell vxlåda och slutväxel som inte heller byts. Ja - det är väll bara att köra och se glad ut! E |
|
| Ja helt rätt det är vad jag också fick lära mig i skolan :) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kylarvätskan smörjer, sänker fryspunkten, höjer kokpunkten, sänker ytspänningen och framförallt förhindrar korrosion. Det är antikorrosionstillsatserna som har en begränsad livslängd, därför hade man alltid ett rekommenderat bytesintervall på två år när alla använde den "vanliga" icke-organiska typen av kylarvätska. Nu har de kommit med en förbättrad typ av antikorrosionstillsatser (organic acid technology) och dessa nya kylarvätskor har ofta namn som longlife, extended life eller lifetime. Och visst håller dess antikorrosionstillsatser mycket längre - men lifetime... Nja... Gissningsvis vågar man säga dylika påståenden eftersom man vet att förr eller senare måste man byta en komponent i kylarsystemet och då måste man byta. Det där har de nog klurat på och antagligen sammanfaller livslängden på kylarvätskan ganska bra med när man ofta behöver göra första ingreppet i kylsystemet :-) |
|
För att "fylla på" BMW-slangen ... anledningen till att det första ingreppet i kylsystemet krävs är att man inte bytt kylarvätska. Katten på råttan... E |
|
| Life time är inte en människas livslängd utan garanti tiden som tillverkarna lämnar. | |
|
På min M54 har jag för mig att kylarvätska ska bytas vart fjärde år. Borde det inte vara lika för alla M54? Mvh Martin |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förut gällde 4 år men detta ändrades för de flesta modeller 2003. Se nedanstående utklipp från TIS 12/2005 För BMW finns följande rekommenderade bytesintervall (Källa : TIS 12/2005). Generellt gäller 4 år (förutom M modeller som har 3 år) för alla modeller förutom nedanstående där det inte finns något rekommenderat bytesintervall (lifetime) - E65 från och med 09/2003 - E85 - Modeller med Condition Based Service (CBS) från och med 09/2003 - Bensin-modeller med Service Interval Indicator (SIA) från och med 03/2003 - Diesel-modeller med Service Interval Indicator (SIA) från och med 09/2003 - M-modeller från och med 09/2003 |
|
Beror ju helt på vilken typ av glykol som slagits i från fabriken...! Men i ärlighetens namn är även "livstidsglykoler" lämpliga att byta efter en viss tid, men de klarar längre bytesintervall än vanlig dito. Lite information om glykoler: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.