|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Märkte idag att det bara rök ur höger utblås på min 335i Touring. Satte foten över och märkte direkt att det inte kom några avgaser alls från det vänstra utblås, va fan tänkte jag. Böjde mig ner och såg en vakuumklocka, ungefär som en vanlig wastegateklocka. Det sitter alltså en styrning för avgaserna där. Varför och när är den öppen respektive stängd? Mvh Thomas | |
|
Hade likadan ventil på min 323ti -98, den öppnades när trycket i systemet blev tillräckligt stort, dvs när man gasar på lite mer... på så sätt låter det bra då, men tyst och fint när man "finkör". Har inte tänkt på om jag har en likadan på 130in... /Jonas |
|
| Den styrs elektroniskt, men öppnas med hjälp av vakuumet i insuget.. | |
| Tack för snabba svar, med tanke på att motorn är överladdad och att jag kör den kommer den ju vara stängd pga av övertryck i insuget! | |
|
Thomas den öppnas av en elektronisk ventil vid vänster baklykta. Du kan dra ur kabeln så kommer spjället hållas öppen hela tiden, det man ofta kallar golf-tee mod. Vi har för övrigt ett vakuumsystem med pump på våra bilar. Detta vakuum styr wastegates primärt, i motsats till de flesta wastegates som styrs av övertryck, men även denna klaff i vänster avgasrör. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis som johmei säger så brukar pluggningen av denna kallas "golf tee trick". Sök på "tee" i alla forum så får ni lite mer läsning :-) |
| Tackar, redan på väg ut... :-) | |
|
ojoj... nu har jag läst på lite om golf tee trick... Nån som vet om dte är lika på min 130? Tycker den låter lite försynt på låga varv... /Jonas |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@azkikr : Yes, enligt ETK så har du en ventil där bak. Lite intressant är att även på denna (precis som min 120i E87 -06) så är det en annan slutdämpare om man har M Aerodynamics Package (vilket jag har). Någon som vet vad skillnaden på slutdämparen är mellan icke-M Aero Pack och M Aero Pack? |
| azkikr.Det är en klaff även på 130i | |
| Lite mer muller på låga varv blev det! Gött :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.