|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag ska köpa en ny bil, blir en BMW 520d xDrive. Jag kommer köpa den som förmånsbil på leasing genom företag. Fråga: Om jag beställer den nu så får jag den i november. Modellår blir 2014, men den är uttagen sent 2013. Skulle ni hellre väntat 6 veckor med beställning och tagit ut den i januari istället? En bil uttagen 2013 (även fast det är modellår 2014) står sig väl lägre när det blir dags för inbyte? Mvh Alin | |
|
Den skillnaden är försumbar. Det är fortfarande en bil av modellår 2014. Beställ den nu. Det är from november du har nytta av xDrive. |
|
|
Ja inte spelar det någon roll rent värdemässigt om du tar ut bilen någon månad innan och innan årsskiftet. Köp bilen när du behöver den! /Anders |
|
|
Värdefallet utgår numera från registreringsmånad inom modellåret. Det tillkommer alltså inget "extra" värdefall om du tar ut en bil i nov 2013 gentemot feb 2014, eftersom brytpunkten numera är i juli. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Det viktigaste är när den är tillverkad. Om du har möjlighet se till att den är tilverkad 2014. Där har du värdeökningen. Personligen hade jag väntat till januariproduktion. En del företag/personer klassar bilar efter fordonsår och då blir en bil byggd 2013 en 2013 i deras ögon. | |
| Hej, tack för alla svar. Verkar vara lite blandade åsikter här - och det var ungefär så jag kände mig när jag ställde frågan :) Tack för era åsikter | |
| Värdeminskningen börjar som sagt den dagen bilen blir uttagen. Den viktiga brytpunkten i år är tidpunkten för LCI. Att vänta på att få bilen producerad i januari istället för november 2013 kommer spela mikroskopisk roll vid inbyte. Säg så här, ju tidigare på modellåret du plockar ut bilen, desto längre tid har du kvar till nästa modellårsbyte... | |
| Det blir till att beställa den redan i höst känner jag :) | |
|
Det gör du rätt i, Alin. Ser fram emot att se din spec på bilen! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Specen är så gott som färdig tror jag :) Den är som följer: Komfortpaket Sportpaket Metalliclack (kallistogrå) Läderklädsel M-lädersportratt Backkamera Tonade rutor Dragkrok Extra 12-Volt Något som saknas? Ska jag lägga till kromade rails eller är det snyggare med original? Finns ju ett svart högglanspaket också, är det värt det? |
|
|
Håller med övriga om att det inte är någon mening att vänta, det viktiga när den ska säljas är att det är en facelift. Två grejer jag värderar högt som du saknar är svankstöd och någon Hifi-paketen. __________ Mvh Grelle |
|
|
jag skulle ha lagt till komfortstolar och bättre stereo. Är automat standard på X-drive? Om inte så givetvis automat. /Anders |
|
| Ja automat följer med när man väljer xDrive | |
|
Eftersom du redan kryssat för läderklädsel så kan komfortstolarna vara ett "smart" val. De kommer att skänka dig enorm glädje och bilen blir mer attraktiv som begagnad. Jag har själv alurailsen (satinerade) och tycker det är hur snyggt som helst till en Spacegrå bil. Til syvende og sidst är det en smakfråga - andra gillar dem bättre i svart. HK-stereon är riktigt bra och har du utrymme i budgeten så hade jag också kryssat för det. Personligen hade jag valt Navigationspaketet också; för mig är det en no-brainer. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Komfortstolarna höjs till skyarna av många. Personligen tycker jag att stolarna är bra, även om de nya inte kanske är lika bra som de tidigare. Men betänk också att de tar betydligt mer plats. Som exempel har jag gott om plats bakom mig själv om jag sitter bakom sportstolen, medan jag nuddar med knäna om jag sitter bakom komfortstolen. Kan vara värt att tänka om om man har barnstolar. Så jag tror att du behöver ha antingen komfort eller sportstolen. Men jag är tveksam till att komfortstolen skulle vara mycket mer eftertraktad än sportstolen vid försäljning. HiFi-Pro är en bra uppgradering. Leker man lite med EQ:n så kommer man väldigt nära (enligt somliga bättre) HK-ljudet. De tonade rutorna är inte speciellt tonade kan vara bra att veta. Betydligt mindre tonade än Mercedes och Audis motsvarigheter. Det kan vara värt att fundera på om man ska göra det på plats istället för i fabrik. Utan M-sport hade jag nog kört med alulook. |
|
|
Läderklädsel och sportstolar ingår i sportpaketet (som är väldigt bra prissatt just nu). Sportstolarna räcker väldigt långt tycker iaf jag. Jag valde till svart innertak för en mysigare känsla i kupén, tonade rutor hade jag valt bort och istället valt solgardiner på sidorutorna. Kromade rails tycker jag gör bilen högre. /Rickard |
|
|
Kanske får lägga till lite ljud också... egentligen vill man ju kryssa för allt - det här är grymt svårt. Rick, du skriver kromade rails gör bilen högre. Är det bra eller dåligt tycker du? Själv har jag inte tänkt på det. Jag kommer nog välja bort tonade rutor och göra det hos något Bilvårdsföretag i efterhand istället för att få mörkare rutor. |
|
|
Vad blev det för spec? Jag skall välja tjänstebil och är osäker på om jag skall välja till hifi ljudet och om jag skall ändra spec från svart solid till Jatoba metallic. Många säger att svart är svårskött.... |
|
|
Hej Det blev specen ovan med tilläggen hifi-ljud och svart innertak. Valde kallistogrå. Får bilen om några veckor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.