AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.742

Motorvärmare E32

Sida 2 av 2
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Peter78w, vadå finns det blockvärmare eller slangvärmare.
När jag kollade runt så fick jag svaret att det inte finns några frostpluggar på M60 motorn och man var tvungen att montera värmaren genom insuget för massa pengar.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Länk
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Beställde en komplett sats inkl kupe elkontakt till min 730ia -93 V8. Mekonomen ville ha 2900 kr och då skulle jag fått nästan 20% rabbat. Måste vara en dyr kabel till kupen (defa)
Hej!
Har kollat nu ned till minus 20 celsius,motorn utan värmaren låter inte bra vi start. Med värmaren är den
tyst . Tempen är uppe efter 500 meter;så nog funkar det.Med
värmare inga missljud.Prova själva så slipper vi diskutera mera.
Hej!
Ursäkta kakxigheten,men diskussionen har varit stor vid detta ämnet.Helt försvarbart med tanke på kostnaderna det kan medföra.Men jag är själva nöjd med
resultatet med slangvärmaren.
Lycka till.
mvh .HAPPY
A
223
A A
540iA Touring -99
Vad kul att det fungerar för dig Happy. Jag som har en -88 har däremot problem. på mitt termostathus finns varken uttaget för den lilla slangen eller luftskruv. Enda chansen är att byta till en vattenpump/termostathus från en senare årsmodell. Signaturen "Rico" har en till salu på BMW-börsen men svarar inte på mail. Någon som har en liggande? Behöver egentligen bara termostathuset, inte pumpen, så det gör inget om den är kass. Jag lider vid varje kallstart.

A A
Paap Reeder
Hej!
Nedan från mitt tidigare inlägg:
"""Råkar ha en vattenpump från en 89:a samt den som satt på min. De är inte helt identiska även om jag tror att man kan byta rakt över. Skillnaderna ligger i bl a den omtalade slangen. Med 97% säkerhet går slangen från den plats där 89:ans luftskruv sitter. Luftskruven är på 91:orna ersatt med slangen.
Summan av den kardemumman blir att Du bör kunna ta bort luftskruven - borra upp hålet till ca m8 - gänga samt dra dit en slangstos för 8 mm slang.
Gör nog inte så mycket om det blir litet al- spån i kylvattnet. Du slipper spånet om Du demont hela vattenpumpen ""
Den pumpen RICO hade var till en 89-a. Jag köpte den bl a andra delar i en låda.
Det räcker inte med bara termostathuset ty Du måste "in bakom termostaten".
Om Du vill kan jag sända digitalbilder på pumparna från intressant vinkel så att Du kan se "var Du skall borra hålet för slangen" -he he.
Kör ett mail till min adress.
MVH /// Paap Reeder
MVH /// Paap Reeder IP: 195.67.243.192
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

HAPPY:
Var köpte du din Defa värmare? Alla Defa slangvärmare jag sett har ju 19 mm slanganslutning!!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Har du kanske något Defa nummer eller liknande på din värmare som du kan dela med dig av!?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Hallå! De är vinter nu!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tor:

På sida 1 står det art.nr. 411422
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

Har en BMW 730ia med V8 med motorvärmare,har precis installerat den.Fick den för ca 2600 från carfix i Västerås.Fungerar utmärkt....men istallation tog ett tag.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

På defas hemsida hittas ingenting om man skriver in 411422!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det står 411xxx, alltså skriver du bara de tre sista siffrorna - 422 - under heater element.

MVH Robban
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tackar!

De var så det skulle vara! Är nog lite trött i höst mörkret!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det står alltså inte att den passar 750 utan han "provade fram" den...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Men finns det INGEN som vet om det går att göra samma lösning på en e38 M73 V12 ??
pa
42
parf
Honda Civic
Defa har ju blockvärmare för M60 V8:an, 871 och 881 (för hö/vä-sida). Tycks skruvas fast direkt på blocket.

Kostar c:a 900:- st på Mekonomen.

Har någon erfarenhet av den?

(Tänkte själv stoppa ditt dem, har precis fixat kupévärmardelen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.