AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.451

Vinterdäck, antal år?

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Googlat, pratat med folk etc etc... får olika svar över allt!

Ni som vet vad ni talar om, får gärna lämna ett svar!

Hur gamla däck kan man köpa när det gäller vinterdäck?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Beror mycket på hur dom förvarats.
Ett däck som förvarats mörkt och svalt håller betydligt längre än ett däck som tex legat i ett varmt förråd där solen ligger på.
Pratar vi om dubbfritt så går ju hela den konstruktionen ut på att krama underlaget så att säga. Hårdnar gummit för mycket så tappar däcket stora delar av sin funktion.
Pratar vi dubbdäck är de inte riktigt lika känsligt då dom har dubben som hjälper till. Men grunden är den samma.

Köper man ett nytt däck ifrån återförsäljaren kan de i bland vara nåt år sedan det tillverkats. Klassas i alla fall som nytt då det förvarats på ett sånt sätt som gör att föråldringen går sakta.
Finns ett visst antal år som ett däck får klassas som nytt. Är säkert olika beroende på om det är sommar och vinterdäck. Dom åren har dock jag ej koll på.

Är det nya eller begagnade däck du syftar på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst håller gummit några år, särskilt om det är syntetiskt sådant som t ex Michelin använder, MEN glöm inte bort att däck utvecklas ständigt och två däck som heter likadant kan skilja en hel del i prestanda även om det ofta är svårt att se skillnaden med ögonen, där det nyaste däcket är mycket bättre prestandamässigt - allt pga produktutvecklingen och "nyare generationer" av däcket i fråga.

Så stalltipset är att ALDRIG betala fullpris för ett däck som är är mer än ett år gammalt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dubbdäck eller friktionsdäck ?

Jag kan väl säga att det kommer "nya rön" ofta när det t.ex gäller just vinterdäck och hur länge det ska hålla, men enligt vissa tester så är ett dubbat vinterhjul otroligt mycket sämre bara efter 1 års brukande, finns då friktionsdäck som är bättre t.o.m på is!
(Friktionsdäck har hyfsat likadana egenskaper under längre tid s.a.s., men som nya brukar det inte ha någon chans mot nya premiumdubbdäck i just isegenskaper(av naturliga skäl)).

Handlar då om att dubben slits såpass efter bara ett år..Men visst, det beror också på hur däcket används etc.
Dubbdäck "förlitar sig" på just dubben och när dubben börjar tappa det yttersta i skärpa då dalar däcket som en sten i prestanda..

När det gäller gummiblandningen så rekommenderas att köra på barmark första 50-100 milen så att ytskiktet slits bort(det som hårdnat under stilleståndet), då får man tillbaka lite av greppet, även med "gamla" däck.
Men förvaring ska ske svalt.

Men som sagt...dubbdäck är färskvara, vill man ha optimalt isgrepp hela tiden så byter man sina dubbade vinterhjul varje år...Öh, realistiskt ?>>>Nix, men det är vad jag kan säga i ämnet :)

Annars så brukar det sägas att mer än fem år ska man inte ha sina vinterdäck(gäller både dubb som friktion).
Men det beror på hur mycket man kör och hur mycket grepp man vill ha för att vara "nöjd".

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, som tidigare sagts>>>Är det beggade eller nya oanvända däck(som legat på hylla sedan det tillverkades) du funderar på ?

Mvh Janne.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Tackar och bugar för alla utförliga svar.

Däcken jag hittat är genom en firma, begnade dubbfria Gislaved soft frost 2

6 resp 7 mm. Från 2005 resp 2007. 1675kr för fyra lösa däck utan montering.

Något att hänga i granen?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Bättre val?

Continental ContiWinterContact TS 850 195/65 R 15 91T, 2360kr för 4st
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag skulle personligen hellre välja det sistnämnda beroende på ålder och skick. Dock är de ju alltid lite av en chansning att köpa vinterdäck som har en del år på nacken. Man vet ju inte riktigt hur pass bra dom är för än man fått rugga av ytan på dom.
Har nordfrost som är tillverkade 2006 på 320:in där både dubb och mönster är bra på. Dom fungerade klockrent i vintras.

Fråga bara. Kan man verkligen ha 15" på en e61?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Haas:

Hehe, detta är till min 945:a!

Detta är däcken jag hittade:

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, dubbfria alternativ fungerar bättre under lång tid än dubbdäck som jag skrev tidigare, så de där Continentaldäcken är möjligen värt ett försök...

Fått relativt bra testresultat, eller rättare sagt ett utav de absolut bästa friktionsdäcken sammantaget..
Men allt i däckväg är en kompromiss mellan olika egenskaper så att bara säga att "de där kommer du att bli nöjd med" går inte..

Läs tester om däcken först och sedan får du också fundera på om begagnade däck är någonting att satsa på..

De där nya friktionsdäcken(antar jag nu) för 2360kr är antagligen inte inkl montering o balansering ?
Blir ju lite följdfrågor iom att jag trodde du menar/menade begagnade däck rakt av..

Mvh Janne.

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Sorry om jag var otydlig Janne! Men det står och väger mellan dessa 2 alternativ. Kruxet är också att jag inte vet hur länge jag ska behålla detta bensin ätande monster till bil!

Såg frågan är helt enkelt. Är det värt 700kr extra för dom nya däcken?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kort svar>>> Ja!

Motivering>>> Nya däck är oftast bättre än begagnade.

Mvh Janne.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ok. Tack för input!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.