AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.196

Fick betala för garantireparation

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min 320 började gå ryckigt och ibland på 3 cylindrar. Jag ringde till 7H bil i Borås för att beställa tid, och fick då reda på att tändspolarna på min bil skall bytas på bekostnad av BMW, och att det mycket väl kan vara de som är orsaken till misständningen. När jag hämtar bilen får jag reda på att det även är så, men fick ändå en räkning på 1200:- för felanalys, samt byta av tändstift på 3:ans cylinder.
Skall jag behöva betala felanalys när felet berodde på de defekta tändspolarna? Någon annan som råkat ut för detta.

BMW CS #5206
kk
19
kkari
730D Individual-10 F01
Hej!

Min Fars 318d LCI -09, fick problem med ryckningar, och likaså som du så beställde vi tid hos BMW Mölndal, och de skulle ta in bilen för kontroll.

Jag betonade till de på BMW att en bil som gått mindre än 5000mil inte borde bete sig så här, och BMW är ju ändå ett premiummärke!

Dessutom att vi har varit bra kunder hos dem tidigare osv.

MEN, vi kom inte undan helt, vi var tvungna att bekosta felsökningen (1200:-) samt hyrbilen...

EGR-ventil var det i vårt fall...

Som sagt, hur mycket jag än försökte övertala dom och "smörja" för dom, så gav de sig verkligen inte angående felsökningen... Aja, lite "goodwill" gav de ju ändå eftersom vi betalade ju inte för själva reparationen eller arbetskostnaderna..

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Mitt tips är att byta verkstad nästa gång, självklart så skall det inte kosta något om det är under garanti som BMW står för.
Dock försöker verkstaden tjäna lite extra då de annars inte får någonting ifrån BMW.
Min kollega skulle lämna in sin bil på service och en aukt. verkstad skulle ha 6500:- plus kostnad för lånebil. Mechanum som är en annan aukt. verkstad skulle ha 4000:- för samma jobb plus att lånebil med 5 mil ingick. Han var grymt nöjd med Mechanum, snabb mottagning, smärtfri och perfekt service.

Jag skall garanterat prova Mechanum nästa gång....
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl lite både och när det gäller sådana saker. Jag bytte själv min suflett på cabben för någon vecka sedan och det var godkänt som en garantirepation.

BMW stod för delarna (15000 ca) men jag fick betala jobbet och det gick på ca 5000, men det känns ändå som jag gjort en rätt bra affär eftersom jag fick en sprillans ny suflett och den som satt på var ju drygt tre år gammal och använd även om den inte hade haft de två sidohålen som gjorde att det blev en garantireparation.

Hade jag bråkat så hade de ju förmodligen sagt att "okej då då står vi för arbetskostnaden men då gör vi värdeminskningsavdrag på sufletten eftersom du får en sprillans ny suflett" och det hade ju ändå blivit sämre för mig.

Däremot fick jag gratis lånebil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen hade gått bra och tändspolarna hade bytts ändå på återkallning så hade det blivit gratis (hände på min 325). Låter helt orimligt att du ska betala.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det vete tusan om det är rätt att betala för något som är en ren garantireparation! Felsökning är i mina ögon en del av reparationen - du som kund kan ju inte veta vad som är fel på bilen mer än att den beter sig på ett sätt som inte är normalt.

Konspiratorisk och cynisk som jag kan vara ibland i kombination med en del bakgrundskunskap kring hur ett garantiärende samt ansökan av goodwill verkligen går till, undrar jag om inte verkstaden kör en fuling och får betalt för arbetet från BMW centralt och DESSUTOM tar betalt av kunden för arbetet...

Hade det varit en good-will-reparation, hade det varit i ett annat läge.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En felsökning som leder till endast garantireparation ska inte betalas!
Samma princip som med maskinskadeförsäkring och garantier i form av försäkringar.

/Martin
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag skall kontakta någon chef på 7H bil och höra om det verkligen skall vara så här, men förmodligen får jag stå för kostnaden själv.

BMW CS #5206
Jag behövde inte betala för felsök som ledde till garantireparation.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Var lämnade du din bil.

BMW CS #5206
Nifab i Sävsjö.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Självklart ska du inte betala ett öre, om felet orsakas av delar som BMW byter på kampanjåtgärd!
Förhoppningsvis är det någon missuppfattning på verkstaden, vid kampanjåtgärder ska BMW stå för både arbete och delar - det är ju inte din användning av bilen som orsakat felet, utan ett fabrikations/konstruktionsfel som BMW erkänt och åtagit sig att rätta till.
Skriv ett brev till chefen för 7H bil (som väl är Bilia numera, vad gäller BMW), och fråga hur det kommer sig att du debiterats för arbete som BMW åtagit sig att stå för!
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Inte för att vara gnällig men håll isär 7H bil och Auto7H (Bilia Group) så det inte blir tråkigheter... =)
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Rätta mig om jag har fel men kan det handla om goodwill-ärende där BMW står för delarna? Goodwill är väl ingen garantiåtgärd? Detta är min tolkning men jag kanske har fel.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att döma av trådskaparens signatur så är 320:n av 2008-års modell, det är således inte "garanti" utan goodwill som sagt.

Vad har du fått för besked om pris när du lämnade in bilen? Skrev du under en arbetsorder där du tog del av pris för felsökning? Man lämnar väl sällan in något för felsökning i tron att analysen är gratis? Annars låter det konstigt att BMW skulle ta betalt? Får man "gratis" delar till en fem-sex år gammal bil skall man väl annars rent spontant vara nöjd?

MVH Christofer
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Även om bilen är en 2008, så är det inte alls säkert det handlar om ett "Goodwill-åtagande" i egentlig mening.
BMW hade ett problem med tändspolarna på vissa serier av N43-motorn, och har en kampanjåtgärd där man byter ut tändspolarna kostnadsfritt. Detta är ett slags "förlängd garanti" eller "återkallelse" om man så vill, som BMW utfärdat ett servicemeddelande för. Be att få se servicemeddelandet!

Beträffande att hålla isär 7H Bil och Auto7H - my bad, det måste naturligtvis vara f.d. Auto7H, numera Bilia Group i Borås, det handlar om.
7H bil ligger i Kinna, och är överhuvud taget varken auktoriserad BMW-handlare eller verkstad, så några garanti-, goodwill - eller kampanjåtgärder kan inte dom göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.