|
|
|
|---|---|
Claes Thn |
Tjena , jag har en 325-93 som börjar koka efter nåra kilometer, det kommer ingen värme alls i kupen . Vattenpump? , termostat? , luftning? Vore oerhört tacksam för all hjälp man kan få !! |
|
Har samma problem =( har bytt termostat men samma problem ... Hur luftar man systemet riktigt ??? Räcker det att bara öppna avluftningsskruven som sitter bredvid expansionskärlet ??? Har en Bmw 325 |
|
*micke* |
Tjena... Har du kollat pumpen? Låter troligast efter som du inte har riktig cirkulation (värme). Fläktkopplingen? stiger tempen även fast du kör landsväg 70km/h och uppåt? För att få ur luften... Bilen skall vara varm (inte koka!) 1.Lossa vent.skruven. 2.Fyll på med vatten tills det rinner över ur vent.hålet. 3.Skruva på kylarlocket. 4.Starta bilen och ligg på en 2-3000 i en minut. Låt bilen gå på tomgång. 5.Släpp sedan på slangen från exp.kälet (kan vara varmt!!) och dra upp den så högt det går, häll sedan vatten direkt i slangen tills det bara kommer vatten ur lufthålet (kan ta en stund, går 10-11 liter i systemet). 6.Skruva tillbaka slang och vent.skruv. Men jag tycker du ska kolla pumpen, backelitskit - brukar pajja efter några år... Lycka till! Micke .. 325:a |
Claes Thn |
Mycket tacksam för hjälpen!! schysst! Jo det spelar ingen roll hur man kör 70km/h på landsväg eller krypandes i 50 med "noll" gas samma fenomen ändå...man kan köra nåra kilometer och tempen är precis normal men sen stiger den hur snabbt som helst på på en minut är den uppe på rött.. Pumpen och termostat bytta för ett år sen ganska precis...kan va det ändå? Läcker på sidan av kylet fast det ser perfekt ut iövrigt, övertryck? Tack på förhand!!! |
|
ett tillägg till mickes beskrivning som kan hjälpa till är att hissa upp bilen mycket i framkant eller stå i en brant backe när du luftar men räkna med att göra om luftningen flera gånger innan det funkar,e36 brukar vara lite knölig att få ur luften ur .vrid även på värmen på fullt i kupen det är antagligen i värme paketet som du har en luftficka. lycka till! |
|
Claes Thn |
Tackar även så mycket för det inlägget!! Jag lurar bara på om den kan koka för det är luft i systemet? är kanske så vad vet jag.. Kul att se att det finns hjälpsamt folk!! =) |
|
Hej! Vad du också kan göra är att fylla på lite mer än vad man ska. Du har ju markeringen hur mycket det skall vara vid kall motor, fyll en bit över den. Det där skvalande/kluckande i kupén är inte trevligt. Jag stog också och fipplade med luftningsskruven, det enda som hände var att jag blev blöt i ansiktet. (hehe) Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.