AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.687

Sönderrostade bromsrör

La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Lämnade in min 530DaT -05 eftersom den larmade för låg bromsvätska. All service är alltid gjord på utsatt tid. Verkstaden hittade då sönderrostade bromsrör som läckte. Den har gått 17 000 mil. Är detta normalt?! Borde det täckas av BMW själva, sk goodwill?
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Hej, På en 8-9 år gammal bil som rullat 17" mil får man nog räkna med att delar går sönder, skulle inte tro att du får detta på goodwill.
Är det på en BMW verkstad den står?
Du får gärna hålla oss uppdaterade om repkostnaden på detta, du är inte den första som råkat ut för det, tippar på att det kommer kosta en slant.
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Ok. Tack. Tänkte det är bäst att fråga i alla fall!
Hur kan det vara ok att en e61 rostar sönder bromsrören efter 8-9 år när min e34 med 31000 mil, 23 år gammal och står ute året om, fortfarande inte har rostat hål? I år var första året jag fick anmärkning på ytrost och rekommendation att byta. I Västernorrland dessutom som har sämst bromsstatistik i Sverige på bilprovningen, troligen pga allt salt.

Jag tycker iaf det är undermåligt på en så pass ny bil.
Blev tvingad av besiktningen att byta på min e39 -2000 förra året som gått 26 k mil , då var de ytterst lite rostfärgade
Jag fick också byta på min E39 -02 som gått 20.000 mil. BMW skulle ha 8000 kr för bytet och ha bilen i två dagar.
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
5500:- sade verkstaden i mitt fall.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Fick byta på min e39a för några år sedan. Det är mer jobb än vad man kan tro och lite bökigt att komma förbi i hjulhuset, höger bak. Bytte hela vägen ifrån höjd med pasagerarstolen och ända ut till oken. Tog ca 7h att göra jobbet. Köpte materialet (bromsvätska, slangar, rör och nipplar) på Biltema och Mekonomen. Har för mig att kostnaden hamnade på ca 1500:-

Mvh Håkan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite tråkigt att BMW inte "lär sig" att ha rör i koppar, bilar som går här uppe i "rostvänliga norra europa" ska ha bättre grejor än "svartstål"...

Men som sagts tidigare i trådar>> En rostskyddsbehandling är aldrig fel på en BMW som rullar året runt här.
Trist arbete med rostiga bromsrör och för den delen också bränslerör..

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inga biltillverkare använder sig väl av kopparrör för broms- och bränsleledningar. På de flesta och större marknaderna fungerar stålrör fullt tillräckligt med god livslängd. Det är ju på marknader där man väljer att vräka ut det förhatliga saltet som processen speedas upp.
Volvo använder sig av någon legering vet jag som fungerar långt bättre än plåtrören på BMW m.fl. och där ser man väl hur konstruktörer och produktutvecklare agerar när de får jobba och leva i nordiskt klimat.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Anders:
Ok, men just som sagt Volvo och kanske SAAB har iaf inte samma problem med rören som många märken har.. och har andra ståltyper än kolstål(!?).

En 05:as BMW ska inte ha dessa problem kan man tycka...oavsett typ av legering i rören, lite väl tidigt för att kännas "premium".
Visst, bilen kanske har badat i saltvatten mest hela tiden, men iaf..

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det känns ju nästan som om utvecklingen har backat. Det har nog med ytbehandlingen att göra. E60 ska ju inte börja drabbas ung. samtidigt med E39 kan man tycka.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Det kan ju vara så att en E39 har fått en kompletterande rostskyddsbehandling under sina första levnadsår vilket skyddar rören markant mot en obehandlad E60.
Man kanske skulle lyfta upp bilen och ge rören en omgång innan rosten får fäste om den inte redan gjort det?
På min gamla 528-78 rostade bränsleröret nästan av, kom 2 mil innan tanken hade gått från halv till tom...
Har inte nyare 7 serien bränslerör i rostfritt förresten, tyckte det såg ut som det när jag senast roade mig på returbilen i Malmö?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min E39:a har då inte fått någon kompletterande rostskyddsbehandling annat än den jag lät göra för några år sedan, dvs det gjordes ingenting mig veterligt från fabrik iaf (jag är andra ägaren och min far var första på E39.an så jag har ganska bra koll på vad som är gjort tidigare).

Som sagt, det är aldrig fel att gå själv under och rostskydda på bränsle och bromsrör.
Aldrig fel att checka domkraftsfästena också innan det är alldeles för sent(verkar vara ett rostproblem där på E39). Ja + all övrig rost såsom baklucka, skärmkanter(t.ex.) ;)

Mvh Janne.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Samma här, mina har också lite ytrost, men inget allvarligt.
Bara att gå på lite själv.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Anders 72, jo en Svensk biltillverkare från Göteborg har insett att man inte kan sätta dit bromsledningar på en bil för flera hundra tusen kronor och samtidgt hävda kvalité.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.