|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen införskaffat en 318i Touring -08 med N43B20 O0 motorn. Skulle vilja veta om någon har en lösning på 318i samt 320i som är för snålt ställda så att det är väldigt svårt att fickparkera i en backe utan att få "kärringstopp" alternativet att ha 3000 rpm i varv för att inte motorn ska dö!? Detta sliter väldig hårt på kopplingen. Har haft körkort i 15 år och aldrig varit med om en motor som dör vid start alt vid fickparkering då motorn är för snålt ställd samt koppling som har fördröjningsventil vilket också påverkar. Går det att göra någonting åt detta, då jag och min sambo som ska köra bilen mestadels inte kommer att kunna parkera alls om den ska bete sig på detta sett. Har tidigare också ägt en E90 320Si och den var liknade i uppträdandet, men lite bättre då den inte var lika snålt ställd vid tomgångsvarv-2000rpm som vår nyinförskaffade 318i. Måste finnas något att justera alt avlägsna fördröjningsventilen på hydraliken till kopplingen? | |
|
Det skall gå och höja tomgångsvarvet i steg på 50rpm inom vissa ramar om jag minns rätt men det löser inte de problem du beskriver. Jag håller med om att kopplingen på moderna BMW kan vara minst sagt knepig men så här känslig skall bilen inte vara, CDV eller ej. Om bilen har så lätt för att stanna är frågan om allt står rätt till? //Bjersér |
|
|
Tack! Har kontaktat Bmw per mail och frågat dom också. Den vill dö bara man åker iväg från rödlyset utan först ge en gasdutt och varva upp den till 1500 rpm för att den inte ska dö. Känns som att det är 2 hk och 3 Nm vid tomgång, då den är helt orkeslös utan att varva upp den. Får åka till Bmw och be dom provköra den. Föregående ägare säger att han inte känt av detta då han dels endast ägt bilen i ett år samt bara parkerat på slätt underlag aldrig i backe lr dyl. |
|
|
Pratade med Bmw idag och de trodde ev. att det kan vara kamaxelgivaren på insuget som är trasig eller dålig;( Ska dit i morgon och så ska de testa bilen och ev göra en ett diagnostest. Eftersom jag köpte bilen i helgen så borde detta vara ett dolt fel säljaren borde upplyst om. Vad har han för skyldigheter i detta då han hävdar att han inte märkt detta? Vem är skyldig att betala? |
|
|
Detta är inget du sak "ställa upp" som man gjorde på Amazon du har något fel på bilen. Be dem läsa av koder anteckna dem och sedan radera för att se vilka som kommer tillbaka. |
|
|
Är detta verkligen ett dolt fel? Låter ju som att det helt klart kan märkas vid en provkörning, varje start måste ju vara påverkad av detta. Jag tror du får stå för detta. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det var det som inte upptäcktes, inte ens verkstadschefen på Bmw kunde känna detta. De körde en diagnos nu och det visade sig vara Nox givaren i avgassystemet;( Kostade 7000:-. Byts nu as we speak |
|
|
Men om motorn dör vid start, som du skriver i ditt första inlägg: "Har haft körkort i 15 år och aldrig varit med om en motor som dör vid start" så borde det ju märkts vid provkörning? Om det inte märktes då finns ju möjligheten att givaren gav upp direkt efter köpet. (Låg sannolikhet såklart, men annars måste du hjälpa mig att förstå hur det missades vid provkörning.) __________ Mvh Grelle |
|
|
Standardfel. Är inne på min 3:e NOX givare men BMW har hittills betalat. Trodde inte att givaren orsakar detta problem? Kostar 3400 kr hos Schmiedmann så BMW skor sig rejält på fabrikationsfelen. |
|
|
Ja den kändes på samma sätt när jag provade den, men tänkte att det är väl så det ska vara. Det var först när jag skulle fickparkera efter köp i backe som jag märkte att något inte stog rätt till. Skillnaden efter byte av noxgivare var subtilt, mer att den inte tvärdör lika lätt, men ska tillbaks och be dom läsa fler felkoder igen. Då de inte hade gjort en ny diagnos efter bytet, så de kunde se att samtliga var släckta. |
|
|
Okej, men då kan vi nog glömma att säljaren har något ansvar i frågan. Att bilen ska vara svårmanövrerad som standard låter dock konstigt, det är nog något mer som spökar. __________ Mvh Grelle |
|
| Sannolikt, måste tillbaks.. Start and stop funkar ibland så något är fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.