|
|
|
|---|---|
|
Ett problem med turbomotorer är att det kan bildas mycket kolrester i motorn. Är det någon som testat "fuel system cleaner" eller något liknande och kan verifiera att det fungerar? Vilken produkt är isåfall att rekommendera. Jag har märkt att i USA så är det relativt vanligt att man kan få motorn regjord från kolrester med s.k "walnut blasting" men inte i Europa/Sverige... | |
|
Vatteninsprut :D Det finns ju gott att läsa om hur man sotar ur motorn med vatten.. Men en blästra med valnötsskal de gör man enbart ifall man lyfter toppen.. |
|
|
Vi har mycket renare bensin i Sverige än vad de har i USA - därför tror jag att marknaden är minimal i Sverige för dylika åtgärder. Har du konstaterat problem med koksning i din motor eller är det något du läst dig till från amerikanska internetsidor? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena, Jag har funnit mest om detta på t ex Bimmerpost.com. Jag upplever att varvräknaren liksom "tvekar" en halv sekund på ca 2200 varv när jag accelererar lugnt och det ledde mig till flera inlägg där folk diskuterade bl a kolbeläggningar i motorn. Jag tänkte att om det inte skadar motorn så kan det ju vara värt att testa t ex redline bränsletillsats så har man ju i alla fall testat.. Länk Jag har dock ägt bilen från att den gått 800 mil till nu på ca 6500 mil och alltid kört Vpower eller 98 oktan. Dock kör jag några ggr i veckan rätt korta sträckor då jag varken kan varva ordentligt eller få motorn/oljan upp till arbetstemperatur.. |
|
|
De enda rengöringsmedlen som fungerar någorlunda är nog Red Line SI 1 och STP:s Complete fuel system cleaner (stor silverflaska). Men börja med att skruva ur ett stift och se hur det ser ut och kika även ner i cylindern, skulle misstänka att det är rätt "rent" om du kört med den bensin du skriver att du använt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Såna produkter brukar väl i stort sett bara inne hålla lacknafta.. | |
|
Nja, de två jag nämnde specifikt innehåller akrylamid (har jag för mig att det heter) och det är ett starkt rengöringsmedel som fungerar i bränslesystem. Annars är det mest lacknafta i liknande produkter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.