|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt lite över detta med byte på insuget. Läst lite på autopower att det är många som byter ifrån 328:ans till 325:ans. Nu är frågan, vad blir bäst tror ni, 330 insug eller 325 på min BMW e46 328ci. Hur är det med jobbet, många bekymmer? Något speciellt man borde tänka på? Något mer, så som grenrör, mappning? Samt vad kostnaden blir ungefär? Hur tacksam som helst för all sorts hjälp jag kan få här! / Simon | |
|
Det brukar vara 325 insuget som de flesta använder och det borde finnas en anledning. Är det ens säkert att M54 insug fungerar på M52? De flesta svar borde du kunna få genom att söka, här är en bra tråd: Länk __________ Mvh Grelle |
|
|
Spånade lite på tråden du skickade. Passar m50b25 insuget på min m52b28 som jag har i min e46:a? Mvh |
|
|
Du kan använda www.realoem.com och jämföra om din motor har samma artikelnr på relevanta delar som E36 328 så får du nog svar på så vis. Har de samma artikelnummer är det identiska delar och då borde det inte vara några skillnader. Eller så kan du söka på forumet: Länk __________ Mvh Grelle |
|
| Jag gjorde samma byte förut. Till en e46 328:a ska du ha ett m54b30 insug och inget annat. Monteringen är bolt on förutom adapterplattan mellan spjällhus och insug som du måste tillverka själv eller köpa. Själva jobbet med installationen är rätt jobbigt och är nog inget man gör om man inte mekat förut. | |
|
Som Eldano nämner så är det enbart 330 insug till E46 som gäller. Du behöver insuget. Köpte mitt via skrot allbildelar utanför Stockholm. Fick även med 330:ins spridare. Då kostade det 2000:- Fick även med hela kabel härvan (ingen nytta av) som senare såldes så själva insug och landade på 1200:- Räkna med att bilen måste stå 2 dagar. Dag ett: Plocka av allt. Ta med båda insugen till någon som kan vattenskära adapterplattan mellan insug och gasspjällshuset. (Behöver båda insugen för mått tagning) Dag två: Sedan ska den borras och gängas. Adapter plattan ska skruvas fast i 330:ins insug med 4:a skruvar. Sedan ska det borras/gängas 3 hål till gasspjällshuset. Där finns inte plats för 4 hål. Då kommer du alldeles för nära det stora insugshålet i adapter plattan. Adapterplattan ska vara 12 mm tjock (om jag minns rätt) pga plats osv. De vattenskar min på firma här i Landskrona eftersom jag inte har möjlighet att fixa själv och den gick på 400:- Har du inte meckat själv tidigare, så tar det lite tid, men det går. Det kommer en del saker som man inte var förberedd på som tex (vet inte vad den heter) svart rektangulär låda med el kablar till diverse som fick flyttas ut pga adapter plattan. Gamla bultarna nådde inte, så fick använda längre. Oljestickan bockas lite utåt pga gasspjällshuset hamnar 1,5 cm längre ut. Men i det stora hela inga större problem mer än trångt. Satt en bult under insuget som håller det där vid vakumklockan som det tog tid att fatta den fanns där plus komma åt den Du använder befintlig Fuelrail och gärna 330 spridare om du kan få dem till, men fungerar även med dina original. Det största problemet är adapterplattan, annars är det mest tid som går åt. Räkna med att vara utan bil 2 dagar och planera, så det stämmer bra med någon som kan hjälpa dig vattenskära den. Antingen dag ett senare eftermiddag eller som i mitt fall dagen efter. Mest så du har bokat det och inte står där när allt är av och ingen kan hjälpa dig med den. Sen kan du även byta till extraktor grenrör / bränsletryckregulator / katt osv. Kablar till de 4:a lambdorna måste förlängas osv. Allt som allt gick det på c:a 6000:- för mig. Race Katt 1100:- Ridetech Extraktor grenrör 2400:- tuningshop Insug 2000:- allbildelar Avgasrörs delar 3" plus en oval dämpare strax innan bakaxel 700:- Biltema Japs dämpare som avslut 400:- Ridetech Här finns även en bra sida som jag utnyttjade när jag skulle byta, så du kan få en bild i huvudet ungefär hur det ser ut osv. Länk Lycka till |
|
|
Adapterplattan kan du se på bilden andra raden och fyra ner. På den är den gjort 4 hål, men vi fick inte plats till det. Blev enbart 3 till själva gasspjällshuset. Står även lite om det i forums trådarna på sidan om du läser genom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.