AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.002

trög styrning, Servopump? knack ljud

Visa användare
6
pedda540ia
540iA årsm-95
Hej

Jag lämnade in bilen på autoparts för byte av styrstag bägge sidor fram och det övre staget som styrstagen sitter fast i, har bytt stabilistatorstag själv det gjordes också en komplett hjulinställning. Bilen är en e34 540iA årsm-95. Före detta byte drog bilen åt höger och kändes hyfsat lätt att svänga med, men efter bytet så är den trög att styra, kontaktade autoparts dom trodde det var däcken (tror inte jag). Om jag backar och svänger och sedan skall köra framåt så hörs ett knack, jag har ruckat på framhjulen och det är lite glappt, jag misstänker hjullagren för att det hörs inget i övrig körning, den känns också lite ostabil vid vissa längre gupp, vill röra sig lite i sidled. Funderar också på om servomotorn måste bytas, jag hade röd servo olja troligtvis nån ATF men på locket står det endast CHF 11s (grön) så jag sög upp den gamla oljan och fyllde på med denna upprepade detta 3 ggr. När jag svängar och kör sakta framåt så går styrningen trögt till ca 60% sedan går den väldigt lätt svängar nästan av sig själv = när det är ca 30-40% kvar tills styrningen tar stopp går det jättelätt. I övrigt går den som en dröm, funderar på att lämna in den på BMW för att få någon info om vad detta kan vara tror ej vanliga verkstäder klarar detta, annars får man väl bara byta ut delar i flera år framåt innan man vet, hittar felet. Jag tror att vanliga verkstäder gör så gott dom kan men har svårt att lokalisera var felen finns och då får du snabbt ett återbesök. Nån som vet hur ofta filtret skall bytas till servooljan, kan man titta på oljan medans bilen är igång och avgöra om oljan cirkulerar, tänkte att kanske servooljan inte cirkulerar och problemet kanske finns där.

Tacksam för tips/ MVH Peder

MVH Peder Pedersen/ Umeå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.