AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.048

Dimension på vinterdäck 535d Touring -06?

th
19
thrilled
535D Touring -06 M-Sport
Hejsan glada BMW vänner!

Jag måste köpa vinterdäck och fälgar till min 535d som jag köpte i våras. Vet dock inte vilken dimension jag måste ha som minst för att det skall funka. Men ni gamla rävar har säkert järnkoll på detta så jag vänder mig till er!

Tack på förhand!

/Micke
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
225/50-17
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Residence har rätt. Du måste ha minst 17" för att bromsarna skall få plats.
Har själv Dunlop friktionsdäck RFT (BMW original) och tycker de funkar fantastiskt bra. Någon enstaka gång (max 3 ggr på 3 vintrar) önskar jag mig dubb.

Jämför med 245/40/18 som jag har som sommardäck är komforten bättre...

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
th
19
thrilled
535D Touring -06 M-Sport
Tack för snabba svar!

När jag köpte bilen fick jag just dubbfria vinterdäck... Gösses när det var pudersnö säger jag bara... Bilen for som en vante på vägen. Tur att jag bara åkte 500 meter för sedan vände jag och tog tjejens Nissan Almera med framhjulsdrift och vinterdäck med dubb till jobbet ;) Tjejen vägrar att köra BMWn när det blir lössnö på vägen.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Och vad skulle dubben göra i pudersnö? Vad var det för dimension?
Jag gissar att det var bredden på däcken som ställde till det, det blev typ snöplaning. Och att Almeran har smala hjul som skär igenom istället för att gå ovanpå snön.
th
19
thrilled
535D Touring -06 M-Sport
245 var det på dom...

Har haft 225 på min Volvo V70 T5 som jag hade innan och det var inte problem alls med dubb på den. Har förvisso inte kört den odubbat heller. Dessutom är den framhjulsdriven.

Hursomhelst var det iaf ett beteende som var riktigt obehagligt och oönskat :) Dessutom har jag alltid föredragit dubb sen tidigare då jag tycker det biter bättre generellt sett.

MVH

/Micke
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Det var inte min mening att dra igång ännu en dubbat vs.odubbat-debatt men just pudersnö är väl inte då dubbar gör mest nytta.
Är det helt okörbart ska hjulen helt klart bytas och om man då väljer dubb eller inte är upp till var och en.
Att gå ner från 245/40-18 (gissar jag) till 225/50-17 kan göra en stor skillnad, oavsett typ av däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.