AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.315

ACC Stop & Go på F3x. Har du problem med den?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag har en F31:a med ACC Stop & Go som fasklarmar av och till när jag är ute och kör på E4:an.

Vanligtvis är det för att jag kör om en lastbil med metallcontainrar ("randiga") eller skåp med stålsidor (ev bara hårda sidor). Kapell ger inte den effekten. Nu tror jag att den har reagerat på en lucka i betongsuggorna också. Det var lite nerför och en svag högersväng med lucka till vänster.

I värsta fall bromsar den, piper och blinkar rött. Detta trots att "krocksensorn" är avstängd (med knappen nere till vänster).

Gammal tråd från 2011 som beskriver problemet:
Länk

Sista sidan innehåller denna video:
Länk

Ska snacka med verkstaden igen i samband med service men det senaste jag hörde från dem var "att BMW aldrig hört talas om det" och en ny omprogrammering av bilen skulle ske.

Jag har problem och min kollega med en F11 har samma typ av problem. Hur kan BMW inte känna till detta? Och varför har Passat-ägare med motsvarande funktion inga problem?
Det enda jag märkt är precis det du beskriver med vissa lastbilar/släp. Men inget annat.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Instämmer med ovan
no
217
nogren
X3 30d -19
Verkar bli några svåra reflektioner .. Jag har inte märkt det själv än, men jag skall vara uppmärksam!
Mi
1.167
Micleg
Det jag tycker är konstigt är at jag vissa dagar får skarp varning två gånger på tjugo minuter men ibland går det en vecka utan att jag märker något. Och det händer ju bara när jag ligger i vänsterfil och har en lastbil till höger eller snett framför till höger.
Mi
1.167
Micleg
Igår fick jag information av verkstaden att det är en jättestor uppdatering av F3x på väg. Tydligen 30 (!) GB att ladda ner för dem. Inget datum än men den ska åtgärda fel på bland annat ACC Stop & Go och HUD.
Mi
1.167
Micleg
Ni finns den nya "stora" uppdateringen av F3x på verkstaden och dom ska fixa det och den klonkande förarstolen på måndag. Kanske märker jag någon skillnad på ACC Stop & Go efter det.

Under tre dagar fick jag åter bonusfelet (åtta gånger) där den klagar på att jag inte får försöka byta växel utan att trycka in knappen på automaten. Vid exakt noll av tillfällena petade jag på spaken. Hoppas detta är rättat, känns som ett övervakningsfel.

Över huvud taget känns F31:an spattigare både vad det gäller väghållning och övervakning jämfört med min F11.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Micleg: jag hade också klonkande förarstol förut. Jag var till flera verkstäder flera ggr innan de kom på att problemet satt i underredet. Ljudet och känslan var att det kom från stolsryggen så det var inte helt lätt att reda ut. Bara ett tips om de går bet.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Intressant, jag har också förarstolsproblemet men har inte orkat ta tag i det. Låter som ett typfel så då kanske de känner till det på verkstaden, det brukar gå lättare att få åtgärdat då.
Mi
1.167
Micleg
Ja jag har också tolkat det som att det är i själva ryggen problemet sitter men verkstaden säger att det är chassiet och dom har nu väntat på ett sådant och äntligen fått hem det. Återkommer om skillnaden men det märks mest när det är varmt (!).
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Då har verkstaden koll! När jag väl fick problemet löst så hade det kommit info i BMW:s system om just detta, så det verkar utbrett! Och det är absolut mest förekommande när det är varmt!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Grymt, då ska jag be dom fixa detta också. Tack för tipset!
Mi
1.167
Micleg
Fick chassit till stolen utbytt förra måndagen och än så länge inga tendenser till klonkande.

Dessutom fick jag nya programvaran för F3x installerad och jag tycker helt klart att den är mindre känslig för slir när jag kör ACC Stop & Go. Eventuellt lite mindre aggressiv på gasen också (eller att det krävs större skillnad i hastighet för att den ska gasa hårt).

Har ännu inte fått en enda varning när jag kört om lastbilar! Fick ofta sådana falsklarm förut.

Rondeller ritas mer rätt i navigatorn. Hade ett par knas-rondeller som nu ser helt okej ut på control display och HUD. Uppdateringen 2014-1 av kartorna hade ingen effekt på dessa men programvaran i nav tycks nu vara uppdaterad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.