AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.117

Var svarva bromskivor vimmerbyområdet ?

Hej , undrar om nån vet var man kan svarva bromskivor eksjö-vimmerby-området ?
Saken är den att jag köpte bromskivor till min v70-00 på biltema tyvärr i våras , och verkar redan har slagit sig...
Läst att bromskivor ska funka med biltemas , men brukar annars inte köpa bildelar där, o det blir inga skivor där i framtiden heller , blir typ brembo i fortsättningen.
Men som sagt så ska jag ge de här skivorna en chans genom svarvning om det inte är för dyrt.

/Peder
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Biltema har garanti på sina delar, bara att reklamera.
Om jag nu hade sparat kvittot ja, hittat tyvärr inte det....

/Peder
Är det fram eller bak, bytte du belägg samtidigt?
Fram , och belägg byttes samtidigt som man ska, belägg köptes från AD bildelar.

/Peder
US
547
US
850 iA -92
Du får räkna med minst en timmes jobb för slipningen, betalning utifrån det.
Bromsskivor, som vanligt, man får vad man betalar för.
Jag hade lämnat tillbaka skivorna oavsett kvitto. Får du inga pengar för dem eller nya skivor så spelar det ju ingen roll, det hade du ju inte fått om du inte gått tillbaka heller.

Jag satte Biltemas skivor bak på min V70 och det funkar bra.

På en Alpina D10 jag hade satte jag Brembos skivor och bytte dessa på garanti två gånger då de blev skeva. Det hjälpte inte och då svarvade jag dem på bilen och det blev bättre men inte helt OK.

Någon har någon gång sagt att med automat går det åt ganska hårt tryck på skivan när du står vid tex rödljus med driven ilagd, i jämförelse med bromskraft som går åt till en manuell med kopplingen nedtryckt.
Värmen från skivorna på automaten leds av väldigt ojämnt med tanke på beläggens yta och hårda anliggning och då slår sig skivorna lättare än på en manuell som avleder värmen jämnare i och med lägre tryck på skivan från belägget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har varit med om att nya Bremboskivor slår sig en aning trots lugn inkörning. Efter några hundra mil har det slitit till sig. Kan inte tolka det som annat än att man löper ur restspänningar från gjutningen när man får upp lite temperatur. Känns som att man borde anlöpa nya skivor i ugn och sedan svarva av en tiondel, men det borde ligga på tillverkarens ansvar ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.