AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.794

värdering e91 318d

Sida 1 av 2
Hej.

Är på gång att köpa min första bmw och har hittat Länk

Då är frågan, vad tycker ni om priset? 127K, är det för mkt för 17k mil?
Givetvis förutsätter jag att den är välskött och ingen rost osv.
Det står inte uttryckligen men är det riktig m-sport?
Årsmodellen är 09 enligt annonsen men enligt trafikverket 08. Den är uttagen i oktober och tilkverkad sebtember oktober så vad är rätt? Överväger nyare bil tez en 07a med säg 10-12k mil?

Så vad tycker ni?
Är hursomhelst ute efter en 318 alt 320 diesel.
Menar givetvis om det är bättre med en äldre bil med mindre mil.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Hur menar du "riktig M-sport"?? Bilen verkar vara utrustad med sportchassi men har inget M-paket (som ger annan front/akterspoiler samt trösklar och lite mer 80-talsstuk).

/J.I
Precis, då är det alltså sport tillval men inte äkta m-sport. Vad tror ni om årsmodellen, vad är rätt? Har läst lite olika teorier.

Och givetvis priset, klipp/godkänt/förlust?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Den är en -09 (= facelift) men den har inte m-sportpaket.
Normalpris för mil, ålder och utrusning.
Tack för svaret. Om fler har synpunkter så säg till. Finns det någon bra beg guide för denna modell och är det något man ska kolla extra noggrant? :)

MVH
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kolla till vänster i menyn. Där hittar du begagnat guiden.
Den var bra och har läst den men tänkte på en specifik för e90/91 :)
Jag hade tveklöst valt en bil som gått ca 10 000 mil för endast ca 20000kr mer. Finns ett flertal på Blocket, t.om. årsmodell 2010.

Bilen du länkar till har inget som är M-sport. Den är utrustad med bl.a. comfort- och dynamikpaket. Draget är eftermonterat vilket är en nackdel. Originaldraget från BMW är halvelektriskt och riktigt smidigt. Helt dolt och manövreras utan att du behöver smutsa ner dig.

BMW:s modellår för den aktuella modellen börjar from produktionsmånad september. Den är alltså en 09:a enl BMW. Vilken även syns då det är den facelift. Uppdateringar görs även då halva modellåret gått, i mars.

Välj en 2010b, from produktionsmånad mars 2010. Den har en nyare, snålare och starkare motor. Den är dessutom miljöbilsklassad och således helt skattebefriad i fem år från första ibruktagandet. Jag kör min på 0,45 blandat vilket är helt enastående.

Bilar med nya motorn har även slimline takrails och är på så sätt lätta att utskilja. Se länkar: Länk
Länk
Okej, tack för svaren. Har redan lagt en mindre handpenning men blev kanake lite för sugen på den på plats. Hittade 09or från 130K som gått ca 10-13K mil istället. Bättre att lägga slantarna där då med andra ord.
Har du lagt en handpenning på bilen du länkade till i ditt första inlägg? Du får väl i så fall se om du får tillbaka pengarna ifall du bestämmer dig att köpa någon annan bil. Det är inte alla som ger tillbaka handpenning.

Personligen hade jag inte köpt den bilen, utan lagt lite mer pengar på att köpa en bil som gått färre antal mil.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Handpenningen ska du givetvis ha tillbaka, minus de kostnader du åsamkat handlaren för detta.
Mi
34
Migge6
320da touring -2009
Men vitsen med handpenning är väl just att man tänkt köpa! Annars är det väl säljarens pengar.. Eller jag har fått handpennings grejen helt fel för mig:)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har fått det helt fel. Handlaren får inte behålla någonting mer än de kostnader han kan bevisa. Man får inte behålla den bara som "straff".

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det handlar om en privat säljare....inte firma. Jag själv skulle inte betala tillbaka handpenningen pga köparen ångrat sig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då kan du bli stämd i tingsrätt (även om det förstås är mindre troligt att köparen orkar). Att överhuvudtaget hålla på med handpenning är upplagt för problem för båda parter.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
(Reglerna är för övrigt samma för både privat och handlare)

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vad är isf vitsen med handpenning?
Alexander K är mäklare, han kan säkert upplysa oss vad som gäller för hp.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Marin, beroende på hur mycket pengar det handlade om hade jag ansökt om ett betalningsföreläggande. Men de flesta verkar ju tro att handpenningen får behållas i sin helhet av säljaren.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hitrade följande oå google:
"I Sverige råder avtalsfrihet och sådana avtal är vanliga och rättspraxis erkänner dem. Tyvärr kan jag inte ge dig ett bättre svar än att om ni inte lyckas lösa finansieringen, vilket kan bli svårt om ni inte får lån så kommer handpenningen ni betalat troligen gå helt förlorad. "
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns ingen vits med handpenning om man är medveten om vad den egentligen får användas till. Som säljare får du ENBART använda den till att täcka direkta kostnader = ny blocketannons, tvätt efter provkörning osv. Men många mindre handlare och privatpersoner utnyttjar okunnigheten för att tvinga fram affärer.

Överlag ska man inte hålla på med handpenning alls. Seriösa handlare håller inte på med sånt och till mindre handlare ska man inte betala handpenning...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.