AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.136

Vilka bilar passar 17"?

Sa
4
Salsby
750 1992
850 1991
Jag har 17"-tumsfälgar som suttit på en 750. Passar dessa till en X-3 av 2011 års modell?

Salsby
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Säkrast är alltid att läsa av följande mått från en fälg
- bultcirkel
- ET
- nav
- skruvstorlek

En E32 750i vill ha
- bultcirkel = 5/120
- ET = 20
- nav = 72.5
- skruvstorlek = M12x1.50

En F25 X3 vill ha precis samma mått - förutom ET som den vill ha 43 på. Sätter du på en fälg som har ET20 på en bil som vill ha ET43 kommer hjulet att hamna med största sannolikhet för långt ut (flyttas ju 23mm längre ut än vad det var tänkt).
Sa
4
Salsby
750 1992
850 1991
Wow! Jösses vad imponerad jag blir över Dina kunskaper. Å andra sidan blir jag lite frustrerad över att det skall vara så svårt. Jag har en kille som vill köpa mina fölgar, men det verkar som att jag skall tacka nej till honom. Jag är ärlig, och vill definitivt inte lura nägon. Det var därför jag hörde av mig. Stort tack för att Du inte fick mig att lura någon. Jerker

Salsby
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Snyggt av er båda!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det är lite väl spretigt i fälgdjungeln - även inom samma märke är det ovanligt mycket variationer.

Jag upptäckte ett fel, F25 X3 använder sig av M14x1.25 hjulskruvar. Jag tog infon från Däckgrossistens tabell och de verkar ha fel i sin tabell. Jag tyckte det var märkligt att den nya X3'na plöstligt gått tillbaka till M12-skruvar igen (i princip alla nya BMW-serier använder sig numera av M14x1.25 hjulskruvar).

Det är inte rekommenderat att ha fälgar anpassade för M14x1.25 hjulskruvar fastsatta med M12x1.50 skruvar.

Kort och gott, fälgarna kommer med största sannolikhet inte passa på en F25 X3.
Sa
4
Salsby
750 1992
850 1991
Och, när vi ändå är inne på beteckningar. Varför alla E- så och så? Varför inte kalla en BMW 850 för just det? Jag har en som jag kör på sommaren och en 750 som jag kör på vintern. Vad de har för E-nummer är för mig totalt ointressant. Jerker

Salsby
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det kommer till att beställa reservdelar så blir det högst intressant :-)

De olika E-beteckningarna används för att skilja på olika modellserier men framförallt mellan olika generationer av samma modellserier.

Om jag säger att jag har en 320i, menar jag då min E21 från 1976 eller min F30 som jag hämtade hos BMW igår? :-)

Det är ett mycket kraftfullt och säkert sätt att ange vilken generation av en viss modell som man pratar om.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tips!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi kan ta din fråga som ett fint exempel.

Du nämner dina fälgar som suttit på din 750i. Tack vare att året på din 750i är -92 så kan jag veta att det rör sig om en E32 och har således de mått som jag nämnde innan.

Fast hade din 750i varit en -94 hade det kunnat varit antingen en E32 eller E38. Och det är inte säkert att dessa generationer har samma typ av fälgmått, och jag kunde ha gett helt felaktiga råd.

I detta fall råkar faktiskt E32 och E38 ha samma mått.

Men detta är inte alltid sant, ta tex 5-serie generationen E34 och efterföljande generation E39 - de har inte samma fälgmått. E39 har ett lite större fälgcentrum.

Tar du tex en 5' E39 fälg och sätter på en 5' E34 kommer det att vibrera och skaka och du kommer att svära på däcksgubben för att ha struntat i att balansera dina däck :-)
Sa
4
Salsby
750 1992
850 1991
Jag är helt sjukt imponerad av BMW-slangens kunskaper! Vad skulle vi andra noviser göra utan hans kunskap och expertis? Jo, just det han skriver. Vi skulle svära över däcksgubben. Ett jättetack till "slangen" och andra som delar med sig! Utan Er skulle det vara ännu svårare att vara BMW-ägare. Speciellt när man har en udda bil som jag har. Syftar givetvis på 850 av vilken det bara finns strax över 500 i hela Sverige. Jag bor i Solna så jag har nära till BMW där och även Melins bil i Sollentuna. Dessvärre har ingen av dessa verkstäder kunnigt folk vad gäller 850. Helt förståeligt med tanke på hur få bilar av denna sort som finns. Man kan säkert jobba som mekaniker i Solna över 10 år utan att ens ha skruvat på en.
Jo, det var en sak till. Vad är ET för mått? En X-3 ville ha 43 men mina fälgar hade 20. Vad står ET för? Vänligen, Jerker

Salsby
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade jag haft tid och garageplats hade jag minsann också haft en 850! Riktigt trevliga!

ET är en förkortning från tyskans Einpresstiefe dvs inpressningsdjup. Det anger hur pass förskjutet fälgens "monteringsyta" är jämfört med dess centrumlinje. Kallas även offset.

Det där är alltid lite svårt att förklara i text, så jag gjorde några bilder för länge sedan när spacers skulle förklaras.

Här är en fälg som har ET0, dvs ingen förskjutning alls. Den röda klumpen är differentialen och från denna kommer drivaxeln och flänsen som man sätter fälgen i - du tittar alltså på ett (itusågat) däck rakt uppifrån.
Länk

Såhär ser en ET20 fälg ut.
Länk

Lägger man till en 20mm spacer på sin ET20 fälg kommer man tillbaka till urpsrungsläget.
Länk

Det finns även negativ ET, denna bilden förklarar de olika varianterna bra också.
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

BMW har tills för några år sedan haft en rätt enkel struktur över sina fälgar.

1-, 3- och X-serien har högt ET.
5- och 7-serien har lågt ET

Det kan förekomma mindre variationer, speciellt på de med högt ET men det är inget som gör att det inte passar. Alla BMW mig veterligen har navdiameter 72.5 förutom E39 som har något större, mycket märkligt.
Det gör, vilket även bmw-slangen påpekar, att inga originalfälgar förutom E39 passar på E39.

Iom den nya generationen som började 2009 (F01) så börjar ET på BMW-bilar bli mer och mer inkonsekventa. De har inte ens samma ET fram och bak på samma bil längre. Anledningen är för mig okänd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.