|
|
|
|---|---|
| hej alla har en vän som har bmw 530i från 2000 11 22 bilen slö/orkeslös på låga varv vi har felkod 68 vi har byt båda kamaxelgivare o avgaskamaxel givare men inget skillnad felkod är 7b ock 68 va kan det vara. | |
| Hej.. sök på felkodslista här på forumet så hittar du en massa förklaringar på diverse felkoder. | |
|
Tyvärr verkar AutoPower rätt tomt på förklaringar på felkoder, men det finns på andra sajter -- t ex här: Länk Det räcker inte med en felkod, du måste dessutom veta vilken ECU och version av DME för att avkoda vad de betyder. Felkoderna är unika per DME. 530 E39 heter väl motorn M54B30? 7B är hex, så det blir 7 * 16 + 11 = 123 68 = 6 * 16 = 96 + 8 = 104 104 = VANOS Error -Exhaust Camshaft 123 = Map Cooling Thermostat Control |
|
|
Lasse-SL500 tack för det okej men felkod 104 är det givare eller själva VANOS som är problemet. tack för din tips Micro68 |
|
|
Jag Googlade lite på "vanos error exhaust camshaft" och kikade på de som handlade om M54, hittade bla denna: Länk Det verkar finnas två kamaxelgivare på bilar med vanos, en på insug och en på avgas (jag bytte precis på min gamla E38 740 och den har bara en vad jag förstår, men det är nog för att den inte har vanos). Så frågan är vilken ni har bytt? Kamaxelgivare är ganska enkla konstruktioner, samma som ABS-sensorer, dvs Hall-givare som reagerar på järn som roterar i närheten. BMW tar kring en tusenlapp för en hallgivare - vilket är rena rövarpriset. I TYskland finns de för ca 200 - 250 ink frakt, och ännu billigare. Men köper man FÖR billiga hallgivare så riskerar man att få något som inte fungerar i bilen. Om jag läser vad de säger om bilen (de har samma felkod) så säger 104 att antingen behöver kamaxelgivaren på avgassidan kontrolleras, eller så behöver själva vanos kontrolleras. Vet inte så mycket om hur vanosen fungerar, men är det inte en stark elektromagnet, en kedja och en cylinder som på något sätt förskjuter tändkurvan beroende på varvtalet? Länk |
|
|
Såg just att ni bytt båda givarna, då lär det vara själva vanosen som krånglar. Men den är nog inte så svår att byta, för min kompis som är revisor bytte själv vanos på sin E39. Eller så är han ovanligt bra mek för att vara revisor. |
|
| tack lasse nej det är inte tänkte bytta o-ringarna men vet inte som det finns nån som sälja o ringar i sverige. | |
|
Använd den gamla o-ringen, men var försiktig när ni sätter tillbaks den så att o-ringen verkligen kommer på plats, så att den inte hamnar snett och ikläm. |
|
| men är det inte själva o-ringarna som är dåliga. | |
| Nej, det är hall-sensorn inuti givaren som är dålig. Om o-ringarna är dåliga så läcker den olja där -- annars kan man lika bra använda samma o-ringar till de nya givarna. | |
|
Fast river man vanosen så är det lika bra att byta oringarna , mina var som backelit efter 20k mil . Köpes här Länk |
|
| problemet är nästa löst det vacuumslang som hade spricka men konstig det gav felkod 104. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.