AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.375

E90 325i Normal olje förbrukning?

Har kört 849 mil med bilen sedan jag köpte min E90 325i och har fått fylla på motorolja 3 gånger sedan dess. 1 liter åt gången alltså hela 3 liter på 849 mil. (Castrol)

+1 liter brukar det stå när en lampan tänds och då är det bara fylla på en liter, vilket jag gjort inga konstigheter så sätt.

Frågan är om det är normalt? Har varit inne på avläsning av felkoder för två veckor sen hos en bmw expert för en annan småsak men bilen visar inga felkoder och glömde nämna det här fenomenet med oljeförbrukningen.

Vad ska man göra? Känns inte normalt, hur ofta fyller ni andra på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa BMW-motorer kan dra en hel del olja.

BMW anger gränsen för "onormal oljeförbrukning" vid 1 liter olja/100 mil.
Så ur det perspektivet ligger du långt från gränsen, men jag tycker personligen att det är väl mycket oljeförbrukning ändå.

Prova att använda en lite tjockare olja, t ex. 0W40 eller 5W40 för att få ner förbrukningen. Många misstänker att BMW-motorernas oljetörst är starkt förknippad med de relativt tunna oljorna som BMW numer använder i kombination med motorns grundkonstruktion med lågfriktionskolvar mm.

Det finns många BMW-LL-04-klassade oljor, så det är inget större problem att hitta en lämplig olja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
J-
534
J-A
325i T -08
Det är väl 0,7 l? Ett påhittat värde för att slippa åtgärda felen på de värsta oljeslukarna. BMW är ju inte ensam om dessa fantasisiffror.

Har kört 1400 mil utan påfyllning med 0W-30.

Det kan väl vara skit i hål till oljeringarna som det har skrivits om på AP.

Johan B , tack för svar ska boka tid för oljebyte denna vecka.

Vad är skillnad på 0W-40 och 5W-40 beteckningarna?
5W är alltså tjockare eller? Varför betecknas den med en 5a?

Är osäker nu på vilken olja jag ska välja?

J-A , tack för svar, utveckla gärna vad du pratar om om du vill.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SAE-beteckningen är en viskositetsklassning och anger enbart hur tjockflytande oljan är vid två olika temperaturer.

Första siffran (t ex. 0, 5, 10 etc.) anger hur lättflytande oljan är när den är "kall", vilket mäts vid +40 grader C. Sedan finns det också vissa krav när det gäller flytbarhet vid sträng kyla som är knutet till exakt vilken viskositetsklassning oljan har.

W:et anger att oljan är "lämplig för vinterbruk" - den beteckningen har i princip alla moderna oljor, undantag finns hos t ex raka SAE30-oljor för motorgräsklippare.

Andra siffergruppen anger hur tunnflytande oljan är som "varm" och mäts vid +100grader C.

Desto högre siffror, desto tjockare är oljan vid respektive temperatur.

Det finns således oljor som är "bredare" viskositetsmässigt än andra.
T ex. 5W50 är mer lättflytande som kall, men samtidigt inte lika tunnflytande som varm, i jämförelse med en 10W40-olja.

Generellt kan man säga att en olja kan aldrig vara för tunnflytande som kall (låg viskositetsklass i första siffergruppen är bra) men att man bör kolla i instruktionsboken så man ligger någorlunda rätt i varmviskositet.

Sedan måste man också kolla så oljans "kvalitet" är rätt, och det ser du i ditt fall på att oljan är BMW-longlifeklassad (i detta fall LL04 men LL01 går också bra för bensinmotorer).

Mvh
Johan B

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Skönt på sätt och vis att det inte bara är M54an som drar olja. Tidigare trådar jag läst och skrivit i säger folk från egen erfarenhet att konvringarna är täta och på så vis bidrar till slukande olja. Brukar väl börja efter 15k mil :P

Men de skumma på min bil är att under vinterhalvåret går förbrukningen ner drastiskt, vet inte vad det beror på riktigt, motorn jobbar ju i samma temp trots allt. Jag har köpt min tionde liter på 1800 mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, du har en lägre yttertemperatur på vintern som säkerligen sänker oljetemperaturen i motorn med rätt många grader...

Vad använder du för viskositet?

Angående kolvringarna, är det att de inte tätar pga koksning som gör dem oflexibla - i bästa fall kan man lösa upp koksningen med t ex "WD40-metoden" och få tillbaka spänsten/förmågan att täta hos kolvringarna igen.

Mvh
Johan B

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det har du iofs rätt i!

Jag kör på den olja bmw häller i. castrols 0w-30.

Ja, jag har läst om den metoden, fast jag tycker den verkar lite bökig faktiskt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att testa t ex. 0W40 alt 5W40-olja, jag är rätt övertygad om att du kommer att få ner förbrukningen markant.

Det finns gott om BMW-LL-klassade oljor i de viskositeterna, men BMW säljer dem inte själva.

Mvh
Johan B

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Detta är väl samma motor som sitter i 125i? Den har jag hört flera BMW-säljare som pratar om med ord som "den där motorn skall ha 9 delar bensin och en del olja" och det är väl en överdrift men att den drar både olja och bensin är väl allmänt känt?
Johan B , tack för utförligt svar.

Verkstan som jag tänkt låta göra denna extra oljebyte uppger på telefon att dom ringt castol och säger att den "tjockast möjliga rekommenderade oljan" han kan sätta in i min bil är: Castol Edge FST 5W-30

Är det tillräckligt tjock olja för att få ner olje förbrukningen? Det låter för mig som nån vanlig standard olja som möjligen sitter i redan, utav det lilla jag vet om detta.

Känner att hela saken med oljan blivit en djungel så jag inte är insatt i sånt här annars, det är viktigt för mig att det blir en tjockare olja än vanligt som drar ner förbrukningen men samtidigt att den är ämnad för min motor och av märket Castol som BMW själv använder.

Tveksam fortfarande på vad för olje beteckning man ska sattsa på nu..?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det finns många 0W40 och 5W40-oljor som är BMW LL04-klassade och då uppfyller de även automatiskt LL01-klassningen.

Att Castrol inte har någon olja i sitt sortiment är en helt annan femma...

Köp en bra olja och ta med den till servicen nästa gång, då får du en mer lämplig olja samtidigt som du slipper betala ockerpriser för oljan.

Olja köps lämpligen via tysk näthandel, t ex. Levoil.de

Själv har jag köpt på mig 20 liter Aral Supertronic 0W40, kostar ca 50kr/litern inkl. frakt hem till dörren. Oljan har ruggigt fina prestanda på pappret med lägsta flytbarhetstemp på ca -60 grader C, vilket tydligt visar att det är en äkta syntetisk olja till skillnad från många andra "syntetiska" oljor på marknaden som "bara" är högraffinerade mineraloljor. Den är även bland annat BMW LL04-klassad.

Aral är ett mycket stort märke i Tyskland och den tillverkas på samma raffinaderier och samma produktlinjer som Castrols oljor - båda ingår i BP-koncernen.

Mvh
Johan B

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Johan B . Vad säger du om mobil 1 new Life 0-40 LL01 ?

Min 530 n52 med 20 000 mil på mätaren drar 1 liter med Castrol 0-30 LL04 på ca 1200 mil

Funderar till att byta till mobil 1 new Life 0-40 LL01 nästa gång , men det som stör mig är att den är LL01 !!!
Hej kanske lite gammal tråd. Men har tyvärr samma problem med min bmw 325 e90 2005 som jag haft i ett år. Den drar också en del olja kör idag på aral 0w40 har funderat på att byta till en 5w 40 olja. Någon som provat med någon annan olja med bra resultat?. Hade tidigare en volvo s60 2.4t som inte tog en droppe med olja. Tycker de är väldigt dåligt när nu bmw ska va en premium bil..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket olja är "en del"?

Tveksamt om byte från 0W40 till 5W40 gör någon större skillnad i oljeförbrukning - de flesta 5W40-oljorna är dessutom inte äkta syntetiska oljor utan mineraliska högraffinerade hydrocrackade dito, oavsett vad som står på flaskan (de anges i princip alltid som helsyntetiska trots att de är mineraloljor rent tekniskt...) - dvs. basoljan har oftast sämre grundkvalitet i 5W40-oljorna i jämförelse med 0W40.

Man kan prova en 5W50 eller i värsta fall 10W60-olja om oljetörsten är "svår" med 0W40!

Mvh
Johan B

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hur mycket drar den då ? Jag skulle gå upp till 5/50 olja isf men aral är så billig å bra så gör kanske inte så mycket å fylla på ?

Min drar 1 liter på 800 mil 330 e90 jag kör aral 0w40
Hej tack för svar. Ja jag har väl kört lite drygt 1000mil. Har väl fyllt mellan 2.5 till 3 liter.Tyvärr är de ju ingen oljesticka på dom här bilarna vilket är lite synd så man får ju gå efter oljenivån i färddatorn..Men ska skriva upp nu hur långt jag tar mig innan jag behöver fylla på. Har läst nåt om att de kan va kolvringarna. Låter lite skrämmande.. Jo aral oljan är väldigt prisvärd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.