AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
997

528 E28 m M5 3,8 motor?

bj
291
bjorasen
M535i -87
Hittade en gammal bilsport tidning (#26 -99) där det var ett litet reportage om en svart 528 med 3,8:an i! Undrade bara om det är nån här på forumet som äger den eller vet var den finns idag... Benny Granström hette ägaren i reportaget.

Christopher
///M535i
Ba
38
Bamse
M535i-86
Tjena ! Det är inte jag men jag har också läst detta i bilsport . Sleeper är den iallfall .

Har du tåånat ngt på din eller ?

M535i
bj
291
bjorasen
M535i -87
nja... lite har gjorts bla trimkam, chip, filter och extraktorgrenrör. Vill ha mer pulver dock, har funderingar på M5 motor eller turbo :) synd att det kostar så in i h****te....

Christopher
///M535i
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Fille (minns ej hans alias på forumet) har en Svart M535 med 3,6:an(E34) i....lär ju iofs inte vara samma...men den är rätt grym den också :)

/Kalle
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Är det svårt att få tag i en M5:a motor då ? dvs en som passar e28:orna tänkte eftersom det är svårt att hitta M5:or e28 i huvudtaget ! passar motorn som sitter i E34:an eller är den större ?
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Jasså ni är lite sugna på mera pulver...hehe

i så fall kan jag varmt rekomendera att lyfta ner en M5 motor i era E-28:er,alla M5 motorer går ner i en E-28,själv har jag en 3.6l och det blev ett jävla drag i kärran,kolla på säljbörsen här på sajten där finns ibland kompletta motorer till salu,själv hittade jag min på bildelsbasen.se
Bilen i Bilsport (LUL xxx) är som redan sagts Benny G´s bil med en mappad (ev mer) 3.8-motor.

S38-motorerna passar i E28:as motorrum men grenrören behöver byggas om eller så knackar man lite plåt. En annan variant är (kanske) att skaffa S38B35´s grenrör. Det största problemet när det gäller 3.8:an är nog motorelektroniken...
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Men om man bytt motor och fått allt att lira, kommer man igenom besiktningen då?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Knappast eller ja det syns nog inte så mycket på en 535i eller jag vet inte men dom börjar nog undra om jag skulle mata ner en sån motor i en 518i ;)
NEJ, man kommer inte genom en besiktning. Punkt slut.

Syns inte på en 535?? Haha, JO, det gör det. Väldigt mycket till o med! Motorerna ser helt olika ut!
Eller vad säger du Robban? ;)
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
hmm kom på att M5:an har en V8 , Matte har du nå bilder på bilen din ?!! visst var det en 535i med M5:a motor ?
bj
291
bjorasen
M535i -87
nej, nej E34 M5:an har en sexa, det är bara den nya E39:an som har V8...

Matte: Hur många BP har du testat? Har man en M535:a så borde det finnas nån man kan "lura"!? Det är ju igentligen bara insuget som skiljer motorerna utseende mässigt...

Har Benny G fått igenom sin? Annars finns det ju en E30 M3:a med en M5 motor i som verkar vara Besiktigad

Vi har en lång vinter framför oss, får se vad som händer!?!?!? :-)

Christopher
///M535i
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Aha där ser man... ja jag kan så lite som möjligt om M5:orna då jag alldrig varit intresserad av dom i huvudtaget =)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
ja är övertygad att de går igenom besiktningen 9 fall av 10... enda skillnaden är ju att M5an har 24 ventiler... men inte fan tänker en besiktningsnan på de... dom brukar ju ha rätt bråttom...

/Jonas
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Matte:

Visst är det som du säger...helt jä...a omöjligt att få den genom en besiktning,och den som tror att det skulle gå "lura" en besiktningsman får nog tänka om,för det finns inte en likhet mellan M5 motorn och orginal snurran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Min besiktning på min bil tog ungefär 5 minuter så det beror på vart man besiktar att han inte kollade mina framdäck var rätt skoj , jag upptäckte nämligen för ett tag sen att dom är så snenötta att kolen har kommit fram =)

funderar på göra en framvagnsinställning
bj
291
bjorasen
M535i -87
Matte & Pickis:

Hur gör ni nu då? Kör ni med bilarna ändå? Har ni haft några problem med länsman eller någon annan isf?

Christopher
///M535i
bj
291
bjorasen
M535i -87
har ni några bilder på bilarna får ni gärna skicka lite bilder =)

Christopher
///M535i
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Säger detsamma hur har ni lyckats ?? besiktat sen slängt i motorn eller ?

Länk
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
bjorasen:

Jag vill bara svara för min del,hur Matte gör får han svara på,men jag kör för närvarande helt obesiktat typ till å från jobbet och lite illegala rejs på nätterna
kan dessutom tillägga att jag bor ute på landet där bylingen sällan kommer på besök,men i framtiden kommer jag att skaffa en annan E-28:a med samma färg och flytta över skyltarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.