|
|
|
|---|---|
|
Har köpt på mig lite "bra ha grejer" igen o tänkte ge mig på att byta dessa kommande vinter. Det som skall bytas är kamsensor insug & avgas, ser extra knepigt ut på avgassidan, får man ut sensorn utan att demontera det där tjocka gummiröret? Sedan skall även soleoniderna få nya oringar, skruvarna till soleonidlocken skall bytas så klart, detta ser ut att vara ett enkelt jobb? Samma sak gäller vanostryckregulatorn o vanos filtret, ser rätt enkelt ut... Utöver detta skall insuget demonteras, vakuumslangarna skall bytas (samtliga), samma sak gäller bränsleslangarna i motorutrymmet. Fallgropar? Bra att veta? Oljan skall bytas i diff o växellåda, nån som har koll på "nyckelstorlek & typ" till pluggarna? Insex 17mm? | |
|
Ytterliga någon som byter sin tryckregulator pga av okunskap?? Bmw bugar och tackar... Filtret räcker egentligen att man bara "bak-spolar" med lite bräkleen, de är ett grovfilter och man ser tydligt ifall de skulle vara igensatt.. De tjocka gummiröret jag tro du menar är nog från ac-pumpen! Om du inte har smg då vet jag inte vad för prylar man har i det området.. Köp S62:ans o-ringar till solenoiderna art-nr 11-36-7-830-828 & 11-36-7-830-829 dom är "uppgraderade"! Du behöver en sexkant 17mm hylsa för oljepluggarna till lådan och en 14mm insex till bakaxlen Åtdragningsmoment bakaxel 65nm, växellåda 46 eller om de var 50nm mins inte riktigt.. Plenuemt lossar du lättast genom att lossa på kupolmuttrarna mot insugsspjällen. Under insugstrattarna kommer du hitta en slang som går till oljeavskiljaren som kan känns helt omöjlig att nå. Lossa slängklämman för den insugstratt skymmer denna och lossa tratten helt och hållet så kommer man åt lättare.. Bakkant av plenumet mot säkringsboxen finns de en klämma som håller i en kylarslang till värmepaketet, lossas lättast med ringnyckel nr 10! |
|
|
Jag byter aldrig av "okunskap" utan pga av att "nytt är nytt", senast jag byte något på mina M där "det var tvunget" var lambdasonden på E34:an 2005 eller 2006, i övrigt bara förbyggande åtgärder. Bilen går felfritt men man måste ju ha lite projekt...Har redan köpt alla prylar, inkl oringarna... Får se om jag beställer de "uppgraderade". Ser bra tajt att få ut avgaskammen sensor pga den där slangen, men det går kanske...Låter mycket med 65Nm för en plugg, stämmer det verkligen? |
|
|
I förebyggande syfte för vad? Totalt haveri pga av regulatorn?? Kan tänkte på så många andra saker jag skulle byta i förebyggande syfte istället! Mitt projekt för i vinter blir en komplett vanosrenovering! Byte av alla tätningar i vanos, och då menar jag inte enbart solenoiderna utan på kolvarna. Shimsa in frihjulslagrena till perfekt spel och byta "diaphragm spring" Länk allt detta har med det klassiska rattlet att göra, men även prestandan.. Inköpslista Länk Oljepluggen är en M22x1.5 gänga så de är inte så värst mycket! Åtdragninsmomentet är taget ur BMW TIS, slog upp de igen för de var ett tag sen jag bytte. Dräneringspluggen ska dras med 65nm och påfyllningspluggen med 60nm, byta o-ring men de är väl underförstått.. Kollade upp i TIS vad som krävdes för att byta hall-sensorn på avgassidan postar ett par bilder Länk Länk |
|
| med att byta o-ring , jag menar packning/bricka :) | |
|
gOry: Vanos är tyst men inte HELT tyst så klart. Finns ett liiitet "dieslande", o det är detta jag hoppas kunna åtgärda. Har som tur är inte det där "grrrr" ljudet när varvtalet faller. Oringarna byter för jag vet att de blir dåliga med tiden. Sensorerna för att de lever ett hårt liv, dessutom påstår min bror att han kunde känna att bilen "ryckte" 3-4 gånger under de 60 milen när han körde hem den åt mig i augusti, ryck som jag inte känt eller märkt vare sig före eller efter, trots att jag försökt få fram de...O när hans bil ryckte på detta vis (iofs ryckte den typ var 15:e min) så var det en kamsensor som var på G). O eftersom han känt rycken några enstaka gånger så litar jag på honom, o byter därför kamsensorerna, trots att jag inte kan få fram dessa "ryck" hur jag än försöker... Vattenpump ligger oxå o väntar, byts förmodligen i sällskap med termostat o kylare, i förebyggande syfte... Byter jag Vanos nån gång köper jag en färdigrenoverad från DrVanos o ber "min" mek att montera den isf, men det är inte aktuellt då bilen går som den skall, har bra avgasvärdena o är tyst, bortsett från ett liiiitet dieslande på tomgång, som kanske blir åtgärdat med dessa enkla åtgärder, men förmodligen inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.