|
|
|
|---|---|
| Hej, jag undrar lite om det går att ändra på beteendet på regnsensor. Jag är lite van från andra märken att regnsensor är "alltid på" och att man behöver inte aktivera det separat. I BMW E90 ( jag kommer inte ihåg hur det var på mina tidigare BMW) verkar det vara annorlunda då man måste aktivera funktionen varje gång man startar bilen separar genom en knapptryckning. Går det att får den automatiskt alltid från start när man startar bilen och vid behov bara kunna avaktivera? | |
| Vilken bil har haft "alltid på"? Mina (från 1998 och framåt) har alltid varit AV när jag startat bilen, både på Saab och BMW. | |
| Mina två senaste ( jag hade ett avbrott från BMW ett par år) var MB och Jaguar. Båda hade "alltid-på-läget" | |
|
På min E46 är det samma säk - efter omstart är regnsensorn av även med spaken i läge regnsensor. Antingen får man spaka upp eller ner och tillbaka eller vrida på känslighetsinställningen för att aktivera. Dumt om ni frågar mej. Har jag spaken det läget borde den ju vara på även efter omstart. Förstår inte hur de tyska ingenjörerna tänke där - för jag tycker de tänkte fel. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Volkswagen har så - om du placerar torkarspaken i läge Intervall är regnsensorn aktiverad automatiskt när du startar bilen. Tycker faktiskt det fungerar bättre än BMW:s manuella Av/På. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Det är väl för att torkarna inte ska gå igång då de är fastfrusna. | |
|
Nockenwelle: har alldrig upplevt detta problem med dem andra märken... Men jag antar från kommentarerna att det inte finns möjlighet att ändra en sån förinställning ...? |
|
|
Som de flesta säger att torkarna fryser fast, därav finns det inte något intresse att få dessa att gå konstant. Det är möjligt men inte rekommenderat att ha så då det finns risk att det går söndert. |
|
| Min polares KIA Ceed har det så också, alltid på. Alltid lika roligt att höra hur han ojar sig över torkarmotorn när han har startat motorn för att få den varm en kall vinterdag och har X antal kilo blötsnö på rutan och torkarna har gått igång. :) | |
| Förstår inte problemet med frysande torkarblad. Funktionen skall väl kunna känna av minus grader och agera därefter. Har alldrig haft dessa problem på MB eller på jaggan som båda stått utomhus under vintrarna... | |
| Grejen är ju inte att man bara vill ha funktionen vid plusgrader. Man vill ha den vid minusgrader om det kommer stänk på rutan, utan att torkarna är fastfrusna. Däremot vill man inte att torkarna ska gå igång direkt, om man t ex startar bilen och låter den gå medan man skrapar rutorna och lossar de fastfrusna torkarna. | |
|
Jag har fått det förklart av en MB meck såhär: bilen har en massa olika system och inte alla går igång samtidigt. I detta fall finns det ett referens system som styr automatiken som är kopplad till yttertemperaturmätaren. Vid bilens uppstart statar först termometer funktionen och torkatr automatiken. Innan torkarna aktiveras ställer systemet fråga till termometersystemet i fall temperaturen tillåter uppstart. Tydligen känner även regnsensor av att rutan är t.ex täkt med frost och/eller snö, så även om termometern ger grönt ljus så kommer inte automaten på torkarna startas om det är frost eller snö på rutan...då måste den sättas på manuellt. I alla andra lägen slår automatisk regnsensor till så att man inte behöver aktivera det. Låter som en liten grej men jag tycker att det är såååå mycket enklare om allt funkar helt automatiskt. |
|
Karl-Hilding |
Alltså, jag ser inte problemet... |
|
På min tidigare E46 var den alltid på. Perfekt. Regnsensorn funkade dessutom bättre. På E9X ska den alltid aktiveras efter omstart. Idiotiskt. Speciellt med tanke på att den lilla gröna lysdioden sitter preciiis bakom ratten så det nästan är omöjligt att se den. Otroligt idiotiskt. Och ursäkten om att de går vid frysgrader måste vara den sämsta ursäkt jag hört. Är det automatiskt system för komfort eller bara massa fibblande? Just det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.