|
|
|
|---|---|
|
Fick för ca. 2 månader sedan rost åtgärdad i hjulhusen på vår 320i -04. Båda kanterna på hjulhusen bak slipades ner och gjordes vid. En tid efter detta märkte jag att det fanns mer rost på bilen, denna gången vid tröskeln bak. Länk Bild på rosten. Såhär blev svaret från Förenade Bil AB i Malmö. "Hej Ursäkta för det sena svaret. Jag fick ett svar från BMW och det är inget dom tar. Pg r av att det kommer inte från fals som det gjorde på dörr som vi bytade på din bil. Men jag rekommenderar att du gör vid det så fort som möjligt. Vill du att vi gör det så återkom så ger jag dig ett kostnadsförslag. Med vänlig hälsning Förenade Bil AB" 1. De verkar väääldigt förvirrade då det inte alls var en dörr som bytades på min bil. 2. Argumentet för att inte åtgärda det måste vara det sämsta jag hört. Jag kommer göra en anmälan till ARN. Tror ni att jag får rätt? | |
|
Hej! Först tycker jag att du skriftligen ska bestrider BMW:s ståndpunkt så att du ger BMW chansen att ompröva sitt beslut. Be gärna om ett skriftligt beslut. Sen skickar du alla dokumentation till ARN och ber dem pröva ärendet. Den rost du visar på bilden kan knappast skapas av yttre påverkan. Rosten beror helt enkelt på konstruktionen. Hur lång garanti fick du på BMW:s rostlagning? Det enda sätt att långsiktigt laga rots är att byta plåt. E |
|
|
Verkligen konstigt att de nekade dig garanti på den där rostskadan. Ser ut som ett klockrent fall av fukt som samlas bakom gummilisten med rostangrepp som följd. Kanske borde du höra dig för om det inte är så att de har förväxlat ditt ärende med ett annat? |
|
|
Problemet i detta är ju att BMW lagar rost på good-will. Skall man vara petig så gäller garantin först vid genomrostning. Dvs alla luckor, dörrar mm som BMW byter går alltså på ren goodwill. De hade som andra bilmärken kunnat neka dig och ändå haft rätt. Alltså tror jag inte du kommer någonstans med ARN dessvärre. Möjligen skulle du kunna åka till en annan BMW verkstad och visa upp den, fast risken är att ärendet redan ligger centralt i BMWs system så svaret blir detsamma. |
|
|
Kristoffer_L . Ska jag tolka det som att BMW:s 12åriga rostskyddsgarranti i princip är värdelös på de flesta rosttyper. En förutsättning för att rostskyddsgarrantin ska gälla är att man servar bilen enligt BMW:s serviceprogram som innehåller "rostskyddskontroll". Då hittar man den typen av skador som trådskaparen visar - som ska lagas på ett fackmannamässigt sätt på ägarens bekostnad. Sen är det ju generöst av BMW att rostskader som beror på konstruktionsfel på goodwill. Men garrantin är värdelös? E |
|
|
BMW:s rostskydd har ung. samma regler som alla andra bilmärken. Genomrost inifrån är det som gäller. Men klart mer generös goodwill, kan jag tycka. Innan 6 år är de riktigt generösa och tar varje antydan till rost. Fick en dörr bytt då fals underkant börjat krypa med rost. Går inte att stoppa utan utbyte. Självbevarelsedrift förståss, då man inte vill få samma epitet som Opel - Gevalia Mörkrost. Det är chanslöst hos ARN så länge det inte strider mot den skrivna garantin. |
|
|
Rost på moderna bilar är en ynkedom, garantin är ett skämt. De flesta bilköpare har en helt annan uppfattning än biltillverkare har om vad en rostskyddsgaranti innebär. Jag tycker att det bråkas alldeles för lite om detta. Om jag blev drabbad av rost på min premiumbil som hade några år på nacken hade jag även om det utsiktslöst skickat anmälan till ARN eftersom det inte kostar något och det sänder en tydlig signal om att man är missnöjd. |
|
| E: exakt, garantin i sig är lika värdelös som alla andra bilmärkens ristskyddsgaranti. Det som gjort BMW lite unika är att de bytt frikostigt delar som fått rost under garantitiden - men detta är något de gör i ren good-will. De hade kunnat neka dig om de ville och ändå haft rätt dessvärre... | |
|
Ungefär vad jag misstänkte. Som jag ser det är det också ett "marknadsföringsproblem". Biltillverkare borde inte få skriva att man hade en rostskyddsgaranti eftersom den är värdelös. När min fru (och jag) servade sin SAAB 2003 så fick hon en så kallad "kör vidare garanti". När vi försökte använda den visade det sig att det var en självriskreducerare som bara gäller om motor eller vxlåda går sönder. Således i princip värdelös, men det lät ju bra som marknadsföringsknep. Serva bilen hos en auktoriserad SAAB verkstad och vi tar alla kostnader för reparationer till nästa service. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.