|
|
|
|---|---|
|
E39 528iaT -00 Är det inte det ena så är det det andra. Gumman var ute och körde i spöregn igår och plötsligt lägger torkarna av. Den på förarsidan är helt slapp och åker slappt fram och tillbaka, till synes utan koppling till något annat. Den på passagerarsidan har fastnat en bit upp på rutan. När jag rör spaken klickar det till ibland och passagerartorkaren rörs någon mm. Ibland händer ingenting. Säkringar hela. Var börjar jag? Är det motorn som gett upp? Blir då en torkare slapp och en stum? Desperat efter hjälp! | |
|
Det låter nästan som om länkaget har ramlat isär. Försök ta dig in dit. Sitter väl under någon plastsköld om jag inte är ute och cyklar. Länk |
|
|
Tack för svaret. Ja, jag har redan hittat och åtgärdat problemet. Var rädd för elfel efter sambons beskrivning men det var mkt riktigr länkaget som åkt isär och kilat fast, därför klickade det bara. Nu har jag temporärt löst det med buntband. |
|
|
Jag råkade ut för nästan samma symptom dvs vänster torkare lade helt av efter 28 000 mil - höger fungerade bra. Det var länkaget som hade lossnat. Det som verkar hända är att kulleden (bara en plastkupa och en kula - ingen låsring eller annat) slits ut och blir slapp. Det fina är att man kan köpa en ny arm med ny kulled för ca 100 kr på BMW och på så sätt slipper du köpa nytt länkage! I mitt fall hade man en arm hemma eftersom felet är vanligt. Den dåliga nyheten är att att det är 2-3 timmars mek för en amatör som jag. Försök inte att göra jobbet utan en (bra) avdragare. Avdragren behövs på 3 ställen för att dra av torkar-armarna (3 axlar) och de satt hårt - nästan som en p-ände. Jag hade biltemas bonnigaste, slappa avdragare och det gjorde att jobbet tog en bra stund längre Arbetgången finns även beskriven på nätet med bilder, men den är följande 1. Ta bort plastkåpan över vänster arm (med händerna). 2. Lossa på muttern. 3. Lossa på muttrarna till vänster arm. 4. Ta bort armarna från axeln. Avdragare behövs! 5. Ta bort täckbrickor. 6. Ta bort microfilterhusen och gummlist. Dessa måste tyvärr bort: 7. Ta nu bort plastskölden som sitter mot vindrutan och över axlarna. Nu kan du se var felet är. Erfarna mekar kan byta armen utan att ta bort länkaget - men nu är det inte så mycket jobb kvar. 8. Lossna på länkaget och strömanslutning (dra ner kontakthöljet så lossnar den.). Dra ut länkaget. Dock måste man sära på på ytterligare en plastsköld på torpeden. 9. Byt arm. Inga specialvertktyg behövs - bara en pylogrip. 10. Sätt tillbaka allt. Något som förvånade mig - Det var inte svårt att sätta dit armarna dvs att synka allt. Slå på torkarna (akta fingrarna i motorutrymmet) och stanna motorn normalt och sätt dit armarna i viloläget. Vad tar BMW för detta undrar jag :-))? Detta var min mest lyckade och billigaste mekning (116 kr). Men utan torkare går det inte inte att köra bilen när det har regnat/snöat. MVH Mikael |
|
|
Ett litet fel i beskrivningen ovan . Punkt 3 - Jag menade höger. (Kan man editera i inläggen?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.