|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 545i e60 2004. När jag är ute och kör hårt med bilen, drar ur växlarna och kör fort (riktigt fort) så efter en stund så känns bilen Mycket allertare, snabbare gasrespons etc. Trodde jag inbillade mig då jag blivigt fartblind till en början, men har börjat fatta att jag inte inbillar mig. Har sett att de finns ngt som benämns som "The hidden sport buttom" eller något liknande? Vad är detta fenomen? Hur gör jag för att komma in i detta "sport läge" så fort som möjligt? för bilen blir så mycket roligare då hehe.. Någon som kan förklara lite vad det är jag upplever? Mvh eacan | |
|
Du fiskör för mkt ;) Låt bilen jobba varje dag så skall du se att den känns pigg och riktigt inbränd ^^ Kan känna de ibland med, beroende på temp ute och luftkvalité. Kan vara inbillning men det är nåt jag kan få för mig iaf. Sport mod knappen är ett system som kallas FDC som aldrig blev introducerat riktigt men psykiskt installerat. Jag har själv pulat in en knapp på min manuella bil, märker inte nåt direkt. Men kanske fungerar bättre på automatare. Man installerar kablaget bak i DSC modulen. Sök på youtube. Det är rätt enkelt att sätta in. Jag köpte mina 0.5mm pins hos BMW. |
|
|
Har du automatlåda i din vagn så förmodar jag att lådan är adaptiv vilket innebär att lådan "lär sig" att du kör hårt och då anpassas växlingarna efter det...Dvs lådan växlar kanske både snabbare(i växlingsögonblicket) och drar ut längre på växlarna efter en tid av "hård körning". Vet inte om just din 545.a har det, men moderna automatlådor brukar vara programmerade så.. Men visst ska en bil "sotas ur" emellanåt trots att vagnen inte har några adaptiva lådor, det kan innebära att motorn "lossnar/rensas" en smula och upplevs piggare bara av att sotas ur någon gång emellanåt...tycker jag. Sedan så brukar också en kall morgon med lite hög luftfuktighet innebära en märkbar effekt(jaja) på motorns villighet jämfört med en het sommardag.. Kanske bara en psykologisk effekt, men bara man själv tycker sig märka det så är det väl bra ;) Mvh Janne. |
|
| E60's automatlåda är adaptiv och anpassar sig efter senaste (oklart hur många minuter) tidens körning. Det ihop med en smula placebo är nog det du upplevt :) | |
Karl-Hilding |
Men TS "drar ju ut den på växlarna" vilket jag tolkar som manuell. Såvida inte sportläget är i och den växlar upp vid 5000 varv. |
| Jag körde oftast min i sportläge på auton, dvs "manuell" växlning, just för att man gärna låter motorn varva ut lite. | |
|
Karl-Hilding, vid sport/"manuellt" -läge så växlar automat lådan vid 6500rpm. Men som TS beskriver, har också fått denna känsla. Men kan ju vara som ni andra säger, att lådan är adaptiv. |
|
|
Hallå på er! :) Tack för alla inlägg. Bilen har en manuell låda. Och jag tycker det blir en markant skillnad på gasrespons iallafall. Riktigt gott är det faktiskt när det kickar in. Blir sportigt typ.. Hur skulle den där gömda sportknappen fungera? Eller fungerar.. Mvh |
|
| Den gör varken till eller från på en manuell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.