AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.221

goodwill från BMW, hur

Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Nyligen upptäckte jag lite olja som var på en slang som går in till en av mina turbon på 335an.
Det såg ut som att slangen kom framifrån från kylaren eller nått liknande.
Jag undrar om det har varit där under en längre tid eller om det kommit nyligen.
Min första tanke är väl att en av turbon håller på att gå sönder? Är det något som bmw skulle kunna ta in på goodwill?
Isåfall är det någon som vet hur man går tillväga för att få ett goodwill jobb?
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Ursäkta mig nu Roy men du nästan bjuder på det.

"Marin: jag vet inte vad du hade för chip i som gav 360 hp men jag har 400 hp i min. Sen gör ju dubbel turbon en stor skillnad jämfört med bara v8an. Jag mötte på en m3a på motorvägen och jag hade 2 personer till i bilen (alltså 3 totalt) om det var otydligt ;). Det blev iaf race med m3an och vi låg nästan jämt fast han var själv i sin bil. Jag har cab och den är mycket tyngre än coupe och jag tar m3an så coupen äter upp m3an. Jag tycker iaf att 335an håller samma klass som m3an fast på ett annat sätt. Det är min synpunk"

Tror personligen inte att goodwill kommer på tal i chippade bilar som tävlar mot M3:or ;)

Ta nu inte illa upp.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Stooges: varför skulle det inte vara på tal? Jag kan lätt koppla bort miyt chipp så dom inte ser det.
Sen är det ju inte det som var på tal om hur jag tävla mot en m3a. Jag vill veta hur man går tillväga för att få ett goodwill från bmw.
Mvh
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Goodwill tar man väl som regel bara på kända och/eller uppenbara konstruktionsfel. Rent teoretiskt skulle man annars kunna köra skiten ur motorn (chippad eller inte), blåsa en turbo och hävda att felet är BMWs. Det håller inte en sekund.

Sen, att peta tillbaka originalchippet...är du SÄKER på att BMWs mjukvara inte loggar? Tror tekniker kan läsa av både det ena och det andra.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Åter igen så vill jag bara veta hur man går tillväga. Dom får fatta beslut om dom tar in bilen eller inte. Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I min värld går det till som så att du:

Bokar tid för undersökning, får svar på vad som är problemet. Tycker man att det är ett konstruktionsfel så får man ta en arugmentation med BMW om att du som kund inte kan hållas ansvarig för detta och att de borde stå för kostnaden. Är det ett känt fel kan man ha en vettig chans, annars känns det svårt så länge de inte betraktar dig som en väldigt viktig kund.

Så lyckas man få dem att ta kostnaden så är allt frid och fröjd, annars får man stå för den själv. Väljer man då att inte reparera bilen hos dem, får man ersätta dem för felsökningarna de gjort fram till dess.

120
Roy335
335i e93. -09
Tack! Vi får se vad dom säger
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är verkstaden som ansöker om good-will från generalagenten för BMW i Sverige.
I vissa fall kanske t om BMW Sverige ansöker vidare till BMW:s huvudkontor i Tyskland.

I vilket fall är första steget att du pratar med en auktoriserad BMW-verkstad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tack för ett vettigt svar Johan b
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Väldigt negativ, med några undantag, respons på en bra fråga. Lycka till Roy, trodde du tagit steget till FBO dock :)

Hur som, det finns några exempel på bilar som haft uppgraderad hårdvara (IC,DCI,DP,Meth...) där turboaggr. rasat och fått det på goodwill eller garanti. Det handlar om handlarens inställning till modifikationer samt om felet är hänförbart till uppgraderingarna som gjorts. Givetvis är det mer undantag än regel, men fortfarande inget omöjligt.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Tack OB. Jag ska kolla upp det närmarr med verkstaden om vad som gäller modifierade bilar.
Nu är jag på väg ner till Helsingborg för att hämta mitt remus systemet ;)
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Np. Trevligt :) privatperson va? känner inte till någon firma som säljer remus här nere.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Precis. Har redan köpt dom men dom ligger hos en kompis som hämtade dom åt mig. Ska bli så trevligt att få på dom ;)
St
12
Steevoo
325i - 2006
Jag lånar tråden!
Jag har problem med vanos på min 325:a.
Bilen är helt original men har gått 10167mil, dvs över motorgarantin.
Bilen är svensksåld, två tidigare ägare och servad på förenade bil i Malmö. Förutom vid sista gången men då är den servad på någon verkstad iaf.
Vad tror ni BMW säger om detta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kostar inget att försöka men jag tror att det är låg sannolikhet att de tar det på en sju år gammal bil som gått över 10.000 mil...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.