|
|
|
|---|---|
|
Har varit in på olika trådar för att få klarhet i vilken drifts temp som är normal.Det verkar vara ett stort spann på normalt.Har precis bytt båda termostaterna o därefter kollat motortemp +15 grader ute i landsvägs fart ca 100km/h Tempen pendlade mellan 93 o94 grader.Det borde vara nära sanningen. | |
|
Det verkar väl helt ok. Ett par grader högre skulle ju inte skada men svalt i luften och landsvägstempo kanske inte ger mer. Kolla så att den orkar upp i samma temp i vinter oxå |
|
| Var det jobbigt att byta? Jag har nya som ligger och väntar. Tänkte ev göra det på söndag. Ett liknande test som du gjorde har jag också gjort. Jag kommer bara upp i 82-83 grader. Även i somras när det var tokvarmt. I helgen med husvagn efter gick den upp i 85. Men aldrig högre. Den lilla övre verkar ju enkel att byta. Men den större verkar jobbigare. Är det lättast underifrån? | |
| Du byter båda samtidigt uppifrån. Plocka bort agr-enheten med lilla termostaten, insugsrör till turbon och om jag minns rätt lyfte jag ur kylarfläkten oxå. Då kommer man åt huvudtermostaten utan några större problem. Tänk på att en stor del av kylarvätskan rinner ur när du tar bort termostaten | |
|
Jag har tillgång till lyft så jag tänkte ändå hissa upp den och tappa ur kylarvätskan för att slippa massa kladd i onödan när man tar slangarna. Men kylfläkten behöver man väl inte plocka bort. Det löser sig väl. Ska bli intressant och se om den kommer bli varmare efter bytet. |
|
| Fy f-n vilket jobb. Till att börja med trodde jag den satt på sidan av toppen där övre kylar slang går in. Men sen när jag läste här hittade jag den. Riktigt drygt. Jag fick inte ens av kylarfläkten. Satt fast i ovankanten. Så jag gjorde det med den på plats. Men tog bort hela den plåtlådan som den lille termostaten är fäst vid. Jag la nog tre timmar på det idag. Och har säkert en timme till i morgon. Får väl be till Gud att det är tätt när man startar upp den:) | |
| Oj. Ser nu att jag har två konto jag använder. | |
| Så nu är det fixat. Skönt man inte gjorde det i onödan i alla fall. Nu ikväll låg den på 92-95 fast det regna och är ca 13 grader. Det var riktigt långsam landsvägskörning i 80-90 km/h. Även test med 10 minuters tomgångskörning låg den kvar på ca 92 grader. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.