AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.239

Spotify fungerar bättre med iPhone och USB nu

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Upptäckte att den senaste uppdateringen av Spotifys iPhoneapp gör att det fungerar lite bättre om man kör musiken via USB i bilen.

Jag har inte blåtand i min F11 utan kör iphone via USB för att stream Spotify. Det har funkat ok tidigare men jag fick inte låtnamn och album art att fungera. Det funkade för första artisten men inte när följande låtar spelades. Då låg första bilden och låtnamnet kvar. Dessutom kunde jag inte gå framåt eller bakåt i låtlistan med bilens kontroller.

Efter senaste uppdateringen från Spotify fungerar nu artist, album, låtnamn och album art perfekt. Dessutom kan jag stega framåt och bakåt i låtlistan med knappen på stereon. Rattreglagen eller idrive-kontrollen fungerar fortfarande inte för detta.

För att man ska kunna byta låt med knappen på stereon måste man ha kryssat i valet "spela slumpvis". Detta val når man om man för idrive till höger när står på en låt.
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Jag har börja släcka ner "ipaden" på kvällar, gillar att bara ha det BMW-orangea ljuset :)
Nåväl, efter iOS 7 så "tappas" kontakten via usb när jag kör avstängd skärm. Musiken tystnar efter 20 sekunder och klickar jag på idriven för att aktivera skärmen igen så ser jag att systemet backat ett steg. Nu står den på valet usb igen. Väljer jag det igen så startar musiken? Med skärmen på så funkar det. Kör jag via blåtand så funkar både tänd/släckt skärm.

Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
jag kör spotify via BT, men undrar om det går att köra via usb??
hur gör man då?
jag kan bara spela lagrad musik via usb.

har samsung och BT professional

e3
336
e39520it
520dT -14
Har samma problem som Gorban hadde. Album- och låt-info uppdateras inte utan först spelade låten visas hela tiden. Både via usb och bt, och även om jag har siste updatering av Spotify. Någon som känner till fix?
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Det verkar inte finnas någon fix tyvärr. Är inte bara Spotify utan även Deezer (om man inte kör det som BMW App) och andra ljudappar fungerar riktigt dåligt via BT och USB. Ganska meningslöst att ha info och albumart uppe som inte stämmer med vad som spelas.

Android enheter tror jag fungerar bättre än iOS när det gäller streaming.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Glöm inte att välja "spela slumpvis" för då fungerade det bättre av någon anledning. I min nya F11:a har jag apps och kör Deezer via USB. Fungerar suveränt. Kör Deezer på min gamla iPhone 4S och kopplar upp min nya iPhone via BT för samtal.
e3
336
e39520it
520dT -14
Spotify-info funkar fortsatt lika dårligt. Ingen fix i antågande måntro?

Provade Itunes häromdagen, och det funkade hur bra som helst, dvs Låt-info uppdaterades.
Har diskuterat detta rätt frekvent med BMW, de skyller på Apple/Spotify. Problemet, som jag ser det, är att om andra tillverkare kan lösa det så borde även BMW kunna göra det. Ingen lösning på gång mig veterligen, tror att allt krut läggs på Apple Carplay.
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Har jag förstått allt korrekt så skall Spotify/Bmw integrationen vara mkt bättre från och med idag!

New: We’re friends with BMW ConnectedDrive and MINI Connected vehicles. Connect your iOS device by USB to find Your Music, Browse and Radio in your car’s Multimedia menu
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Fan tro't . . . Det har sagts flera gånger att det ska funkar bättre efter uppdateringar men hittills har inget blivit bättre för mig iaf. Man får verkligen hoppas att du har rätt den här gången! Ska bli kul att testa i morgon.
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Har testat snabbt idag, första intrycket är mkt lovande, dock så är det endast med USB koppling och inte bt. säkra att du har Spotify 2.0.0

Alla cover art hänger ned, du når dina spellistor etc etc
Funkar knapparna på ratten?
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Länk

Här är några som verkar fått det att fungera...

Vad är det man ska uppdatera för att få det så? Spotifyappen i mobilen? BMW apps?
Eller gäller det bara med NBT inte för oss med CIC?

ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Jag uppdaterade bara Spotify appen, ratt knapparna funkar utmärkt
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Ä N T L I G E N! Har också bytt till Deezer men funderar på att byta tillbaka nu, ser ut att fungera bra. Håller med om att det är konstigt det inte finns mer info om det här.

Det är enbart bilar med stöd för ConnctedDrive appar som det fungerar på och därmed också endast via USB. Appen måste vara aktiv och telefonen får inte vara låst (enklast att docka med med en snap-in adapter).

När det gäller Bluetooth och äldre bilar tror jag det fungerar lika dåligt fortfarande.
Får inte heller detta att funka med BT. Jag uppdaterade mjukvaran i bilen igår till senaste, och även senaste Android + Spotify. Ingen skillnad.

Ringde BMW, de vet ingen fix på detta.

Hur svårt kan det vara? Jeffla störande...
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Japp, med iphone (5) och IOS 8.1 funkar det bra med USB. Låtlistor, artwork, styrning från ratten mm, dock lite fördröjning ibland, men ändå en jätteförbättring mot innan. Appen dyker upp när man kopplar in via USB och startar spotify i mobilen.
Med blåtand hittar iaf jag ingen skillnad mot innan, alltså endast låtnamn och möjlighet att byta låt med ratten men inget mer...

Med min privata mobil (Samsung S4) som är android hittar bilen bara rotkatalogen på telefonen när jag kopplar med USB. Någon som vet vad det beror på?? Kan dock köra spotify via blåtand.

En annan skillnad jag märkt är att med Iphone får jag inga kontaktbilder när jag ringer, men det får jag med Samsungen....

e3
336
e39520it
520dT -14
Här är officiell info från BMW:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.